treść serwisu

Huta żelaza | Eisenwerk

scena rodzajowa; wnętrze

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Rewolucja przemysłowa zapoczątkowana w XVIII wieku wprowadziła do historii malarstwa zachodniego nowe tematy. Obok kompozycji alegorycznych modyfikujących nowożytne programy ikonograficzne pojawiły się widoki przekształcanego na wielką skalę pejzażu, wnętrz fabryk oraz rozgrywanych w plenerze lub w architekturze scen rodzajowych. Zgodnie z geograficzną dynamiką procesów industrializacji pierwsze peany na cześć nowoczesnej pracy powstawały w Wielkiej Brytanii, gdzie za pioniera gatunku uchodzi klasycysta Joseph Wright of Derby. W tej samej epoce działali Szwed Pehr Hilleström starszy, Wirtemberczyk Friedrich Matthäus Weber, Walończyk Léonard Defrance i Francuz Louis Jean-Jacques Durameau. Zainicjowane w połowie kolejnego wieku Wystawy Światowe pomyślane jako popisy gospodarcze wszystkich narodów, zbiegły się z rosnącą popularnością nurtu realizmu. Z zapałem dokumentalisty śledził modernizację paryżanin Ignace-François Bonhommé. Większość przedstawicieli kierunku, z jego twórcą Gustave’em Courbetem na czele, zawierała jednak w swoich relacjach pesymistyczną ocenę losu wielkomiejskiego proletariatu. W krajach niemieckich, po biedermeierowskich wedutach Christiana Philippa Koestera, Carla Blechena, Karla Eduarda Biermanna i Alfreda Rethela, największą renomę zyskały realistyczne malowidła Adolpha von Menzla – autora najsłynniejszego wizerunku fabryki w dziejach szkoły narodowej. Jego Walcownia żelaza (Eisenwalzwerk) z lat 1872–1875 odbiła się echem w większości kompozycji Ericha Merckera. Ten wykształcony i czynny w Monachium inżynier budownictwa stał się w latach dwudziestych XX wieku wziętym malarzem łączącym efekty impresjonizmu i ekspresjonizmu z techniką pastoso. W okresie III Rzeszy, realizując wielkie zlecenia dekoratorskie, Mercker stosował tradycyjną konwencję, która nadawała obrazom wydźwięk fałszującej rzeczywistość optymistycznej propagandy. W mniejszych formatach zachował charakterystyczną ciemną paletę barwną, grubą fakturę oraz deformację przedstawianych industrialnych pejzaży i wnętrz.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u góry z lewej; NAJ No. 374 | Erich Mercker | Eisenwerk
  2. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; E. Mercker Mchn

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Mercker Erich (1891–1973)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 66 cm, szerokość: 86 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

2. ćwierć XX wieku

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Monachium (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/254

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd