treść serwisu

Sobieski Konstanty Władysław (1680-1726) - portret

Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie

Nota popularyzatorska

Portret jest popisem malarskich umiejętności artysty, który z pewnością posiadał wystarczająco dobry warsztat, by malować królewskich synów. Ubrany na francuską modłę młody mężczyzna, dynamicznie wyprostowany, patrzy na nas pewnym siebie wzrokiem, zachowując pogodny wyraz twarzy. Wszystkie te elementy, składające się na efektowną całość, tworzą konterfekt idealny – oficjalny, a pełen życia zarazem. Królewicz uchwycony został w pełni splendoru, z zachowaniem świeżości przynależnej wiekowi młodzieńczemu. Zarówno partie twarzy, jak i ubioru pędzel artysty wymuskał z największą czułością, schlebiając gustom monarszym. Młodzieniec przepasany jest niebieską wstęgą Orderu Świętego Ducha, do której dopasowany jest kolorystycznie jasnoniebieski szustokor; spod kirysu widoczny fragmentarycznie fragment tegoż odznaczenia. Patrząc na to przedstawienie mamy nieodparte wrażenie, że autor maluje tak precyzyjnie, iż zdaje się iż policzył każdy pukiel włosów w opadającej na ramiona peruce. Ten sam poddańczy stosunek do detalu uwidacznia się w sposobie oddania żabotu. Uwagę zwraca widoczny, a po bliższym przyjrzeniu się uderzający, brak spójności między przedstawieniem twarzy a reszty sylwetki. Być może oglądamy efekt współpracy dwóch autorów? Styl i charakter przedstawienia determinuje styl znanego malarza portrecisty, Hyacinthe’a Rigaud’a, który w 1696 r. osiadł i rozpoczął intensywna działalność w Paryżu.

Portret (wraz z bliźniaczym konterfektem Aleksandra Benedykta, Wil. 5932) powstał najpewniej podczas wizyty królewiczów we Francji w 1696 r., kilka miesięcy po śmierci ich ojca. Pobyt trwał ponad pół roku, w którym to czasie podjęto szereg zabiegów dyplomatycznych, mających podnieść znaczenie młodych Sobieskich na arenie politycznej Europy. Był to swego rodzaju element kampanii w walce o tron Rzeczypospolitej. Bracia mieli okazję zaprezentować się samemu najjaśniejszemu królowi Francji, Ludwikowi XIV, nie obyło się jednak bez trudności związanych z etykietą i specyfiką reguł przyjmowania u dworu potomków władcy elekcyjnego, a więc nie będących książętami krwi. Z obawy przed konfuzją bracia nie odebrali przyznanego im wówczas przez króla odznaczenia – Orderu św. Ducha. Uroczysty odbiór dokonał się w 1700 r. w rzymskim kościele San Luigi dei Fransesci. Prezentowany portret powstał zapewne dla uczczenia tegoż właśnie faktu.

Dominika Walawender-Musz (na podstawie badań Marty Gołąbek).

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 92,6 cm, szerokość: 69,5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

ok. 1696?

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Francja

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.5931

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd