Stanisław Sierakowski
Fotografia
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowy wazon dekorowany w typie kantońskiego famille rose. Famille rose to francuski termin oznaczający przynależność do określonej grupy porcelany chińskiej. W tym przypadku jest to tzw. rodzina różowych, czyli wyroby dekorowane naszkliwnymi farbami z przewagą odcieni różu i purpury. Chińczycy określali je jako yangcai - „obce kolory”. Zaczęły być używane w chińskich manufakturach do zdobienia porcelany na przełomie lat 20. i 30. XVIII wieku. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722-1735). Wyroby kantońskie to najczęściej XIX-wieczne przedmioty wypalone w Jingdezhen, ale z dekoracją malarską powstałą w manufakturach w Guangzhou (w Kantonie).
Bogactwo ornamentyki i przedstawień pejzażowo - figuralnych w dekoracji wazonu świadczy o niezwykle silnym dostosowaniu zdobień do gustów europejskich. Szczególnie interesujące jest wyobrażenie Chińczyków o ówczesnych gustach. W obecnych czasach stylistyka dekoracji wazonu może wydawać się co najmniej dyskusyjna.
W kolekcji wilanowskiej zachował się analogiczny wazon do pary. Na podstawie fotograficznej dokumentacji archiwalnej można stwierdzić, ze oba przedmioty zdobiły Pokoje Chińskie zaaranżowane przypuszczalnie przez Augusta Potockiego, wnuka Stanisława Kostki Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 64,5 cm, szerokość: 0 cm
Technika
szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1950 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna