Zestaw wróżebny
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Prezentowany zestaw wróżebny składa się z trzech figurek antropomorficznych, najprawdopodobniej przedstawiających przodków, które nie mają wyraźnie zaznaczonych twarzy, co symbolizuje umiejętność przepowiadania przyszłości. Dogonowie znają wiele sposobów wróżenia, m.in. z muszelek kauri, ramienia, dłoni, pozycji, w jakiej umiera zwierzę ofiarne, ze snów i śladów lisa. Podstawowym celem dédegué kunu – sztuki wróżbiarskiej jest uzyskanie odpowiedzi na nurtujące Dogonów pytania dotyczące ich przyszłości oraz zbadanie przyczyny nieszczęścia, które miało miejsce w ich życiu. Omawiany zestaw figurek był niezbędny przy stawianiu pytań kierowanych do przodków. Pytano, czy wybudować nowy dom, kiedy i za kogo wydać córkę za mąż, kiedy rozpocząć siew oraz czy można spodziewać się obfitych plonów. W momencie, gdy dogońska kultura stała się atrakcją turystyczną, a turystyka głównym źródłem utrzymania wielu dogońskich rodzin, zmieniły się pytania kierowane do przodków. Obecnie przewodnicy chcą wiedzieć, kiedy przybędą turyści, i czy w związku z tym dużo zarobią. Ruch turystyczny w kraju Dogonów trwa przynajmniej od końca lat sześćdziesiątych XX wieku. Dekady turystycznego boomu doprowadziły do dużych zmian kulturowych i społecznych w społeczności Dogonów. Większość mężczyzn porzuciło pracę na roli i zaczęło żyć z bardziej opłacalnej turystyki. Trudnią się sprzedażą wyrobów artystycznych, takich jak maski, rzeźby, stroje, pracują jako tłumacze, przewodnicy, prowadzą hotele i restauracje. Kobiety natomiast, z uwagi na brak znajomości języka francuskiego, rzadziej angażują się w tego typu prace. Zdarza się jednak, że pracują jako tragarki lub sprzedawczynie. Współcześnie Dogonowie znaleźli się w niezwykle trudnej i złożonej sytuacji geopolitycznej. Ich kraj jest na granicy konfliktu pomiędzy rządem Republiki Mali a rebeliantami (Tuaregami, a później fundamentalistami islamskimi) z północy kraju, co doprowadziło do całkowitego zatrzymania ruchu turystycznego w tym regionie.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 17.8 cm, szerokość: 19.9 cm
Rodzaj obiektu
zestaw rytualny, figura
Technika
kute, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
drewno, żelazo
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.