
Emerancja Samoczwarć (Święta Anna Samoczwarć)
grupa rzeźbiarska
około 1515 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Dwufigurowa Koronacja Najświętszej Marii Panny reprezentuje wariant przedstawienia już po ceremonii koronacji, na którym Matka Boża zasiada na tronie z koroną na głowie obok błogosławiącego ją Chrystusa. Jej korona symbolizuje otrzymanie życia wiecznego, przyjęcie do Królestwa Niebieskiego oraz tytuł Królowej Niebios. Gesty pochylonej głowy i złożonych w modlitwie dłoni oznaczają pokorę i wstawiennictwo za ludzkością. Łagodny wizerunek Marii o pogodnej, jasnej twarzy i subtelna poza kontrastują z surowym, przepełnionym powagą boskości obliczem Chrystusa. Adekwatnie do pełnionej funkcji Chrystus – siedzący na tronie, majestatycznie wyprostowany Rex regnantum – król wszystkich króli prawą dłonią błogosławi Matkę, lewą rękę zaś trzyma na złotej kuli, symbolizującej jego wszechwładzę nad światem.
Tego rodzaju sceny stanowią w ikonografii chrześcijańskiej jeden z motywów gloryfikacji Marii, popularny w sztuce gotyckiej i znany chociażby z portalowych rzeźb francuskich katedr przełomu XII i XIII wieku, a także licznych przedstawień ołtarzowych.
Grupa rzeźbiarska Koronacji Marii stanowi centralną kwaterę monumentalnego ołtarza z kościoła św. Jana w Stargardzie, zwanego Poliptykiem Stargardzkim. Ta wieloelementowa nastawa ołtarzowa to jeden z najsłynniejszych zabytków sztuki gotyckiej z terenu Pomorza Zachodniego. Obficie złocone retabulum wypełniają różnorodne przedstawienia rzeźbione i malowane, tworząc szeroki pod względem tematyki, lecz precyzyjnie ustalony pod względem koncepcyjnym i strukturalnym program ikonograficzny. Tematyka ołtarza i jego wielkość świadczą o randze i znaczeniu stargardzkiego kościoła, a jednocześnie uhonorowują Marię – patronkę fundatorów, którymi byli stargardzcy joannici.
Stylistyka rzeźb ołtarza wykazuje pokrewieństwo z dziełami z początku XV wieku z obszaru północnych Niemiec, szczególnie Meklemburgii. Tamtejsze wzorce artystyczne, mające swe źródło w sztuce Niderlandów i Westwalii, docierały wówczas na Pomorze dzięki kontaktom ośrodków hanzeatyckich oraz samych zgromadzeń zakonnych, utrzymujących bogate w inspiracje twórcze relacje pomiędzy poszczególnymi komandoriami.
Dzieło prezentowane jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 115 cm, szerokość: 116 cm
Rodzaj obiektu
płaskorzeźba, przedmiot sakralny, element ołtarza
Technika
rzeźbienie, polichromia, złocenie
Tworzywo / materiał
drewno dębowe, farba, złocenia
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1515 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1505 — 1515
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1520 — 1530
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna