treść serwisu

Koronacja Najświętszej Marii Panny

dwufigurowa grupa płaskorzeźb ołtarzowych

Nota popularyzatorska

Dwufigurowa Koronacja Najświętszej Marii Panny reprezentuje wariant przedstawienia już po ceremonii koronacji, na którym Matka Boża zasiada na tronie z koroną na głowie obok błogosławiącego ją Chrystusa. Jej korona symbolizuje otrzymanie życia wiecznego, przyjęcie do Królestwa Niebieskiego oraz tytuł Królowej Niebios. Gesty pochylonej głowy i złożonych w modlitwie dłoni oznaczają pokorę i wstawiennictwo za ludzkością. Łagodny wizerunek Marii o pogodnej, jasnej twarzy i subtelna poza kontrastują z surowym, przepełnionym powagą boskości obliczem Chrystusa. Adekwatnie do pełnionej funkcji Chrystus – siedzący na tronie, majestatycznie wyprostowany Rex regnantum – król wszystkich króli prawą dłonią błogosławi Matkę, lewą rękę zaś trzyma na złotej kuli, symbolizującej jego wszechwładzę nad światem.

Tego rodzaju sceny stanowią w ikonografii chrześcijańskiej jeden z motywów gloryfikacji Marii, popularny w sztuce gotyckiej i znany chociażby z portalowych rzeźb francuskich katedr przełomu XII i XIII wieku, a także licznych przedstawień ołtarzowych.

Grupa rzeźbiarska Koronacji Marii stanowi centralną kwaterę monumentalnego ołtarza z kościoła św. Jana w Stargardzie, zwanego Poliptykiem Stargardzkim. Ta wieloelementowa nastawa ołtarzowa to jeden z najsłynniejszych zabytków sztuki gotyckiej z terenu Pomorza Zachodniego. Obficie złocone retabulum wypełniają różnorodne przedstawienia rzeźbione i malowane, tworząc szeroki pod względem tematyki, lecz precyzyjnie ustalony pod względem koncepcyjnym i strukturalnym program ikonograficzny. Tematyka ołtarza i jego wielkość świadczą o randze i znaczeniu stargardzkiego kościoła, a jednocześnie uhonorowują Marię – patronkę fundatorów, którymi byli stargardzcy joannici.

Stylistyka rzeźb ołtarza wykazuje pokrewieństwo z dziełami z początku XV wieku z obszaru północnych Niemiec, szczególnie Meklemburgii. Tamtejsze wzorce artystyczne, mające swe źródło w sztuce Niderlandów i Westwalii, docierały wówczas na Pomorze dzięki kontaktom ośrodków hanzeatyckich oraz samych zgromadzeń zakonnych, utrzymujących bogate w inspiracje twórcze relacje pomiędzy poszczególnymi komandoriami.

Dzieło prezentowane jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.

Kinga Krasnodębska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Koronacja Najświętszej Marii Panny dwufigurowa grupa płaskorzeźb ołtarzowych

Autor / wytwórca

warsztat Mistrza Poliptyku Stargardzkiego

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 115 cm, szerokość: 116 cm

Rodzaj obiektu

płaskorzeźba, przedmiot sakralny, element ołtarza

Technika

rzeźbienie, polichromia, złocenie

Tworzywo / materiał

drewno dębowe, farba, złocenia

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1450

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Stargard (województwo zachodniopomorskie); znalezienie: Stargard (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/213

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+