treść serwisu

Wiosna

relief

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

W 1925 roku Joachim Utech, ukończywszy edukację w Berlinie, powrócił do rodzimego Białogardu, gdzie prowadził zajęcia plastyczne w miejscowym gimnazjum, a w sąsiadującej z domem pracowni poświęcał się pracy twórczej. W 1930 roku przystąpił do działającego w Szczecinie stowarzyszenia artystycznego das neue Pommern, w którego wystawach uczestniczył każdego roku. Swoje rzeźby prezentował także na ekspozycjach stowarzyszenia malarzy Der Norden, propagującego ideę północnego ekspresjonizmu. W 1936 roku, podczas 20. Biennale w Wenecji, dzieła Utecha spotkały się z dużym zainteresowaniem, którego wyrazem stał się zakup do zbiorów prywatnych Benita Mussoliniego. Jednocześnie z berlińskim krytykiem sztuki Hansem Zeeckiem zorganizował „Wschodnioniemiecką Wystawę Sztuki” w Koszalinie. Artysta chętnie realizował zamówienia na rzeźby przeznaczone do przestrzeni publicznej, m.in. w Białogardzie, Sławnie, Słupsku, Kołobrzegu i Lęborku. Jego prace nabywały także instytucje muzealne w Berlinie, Essen czy Dessau. Mimo licznych niepowodzeń wystawiał także w okresie drugiej wojny światowej (Hamburg, Amsterdam, Praga). W okresie powojennym regularnie prezentował dzieła w galeriach Hamburga, Kolonii i Hanoweru, głównie jednak uczestniczył w wystawach organizowanych przez stowarzyszenia oraz instytucje zajmujące się sztuką wschodnioniemiecką (Darmstadt, Marburg, Wiesbaden, Düsseldorf).

Od 1931 roku artysta zabiegał o wymianę swych dwóch wcześniejszych prac przechowywanych w Museum der Stadt Stettin na najdojrzalsze w jego opinii dzieło snycerskie. W lutym 1934 roku w drodze wymiany za rzeźby Chłop i Żebraczka (za zgodą ich dawnego ofiarodawcy, radcy miejskiego administracji szkolnictwa ludowego) do zbiorów trafił wykonany w drewnie orzechowym relief Wiosna, który zaginął w czasie wojny lub tuż po wojennej zawierusze. W 2010 roku dzieło zostało zakupione do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie w szczecińskim antykwariacie „Czas” i w ten sposób powróciło do muzealnej kolekcji.

Dariusz Kacprzak



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na verso; Joachim Utech Frühling 1932 1933
  2. Sygnatura: na verso; JU

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Utech, Joachim (1889-1960)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 78 cm, szerokość: 36.5 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

rzeźbiarska

Tworzywo / materiał

drewno orzechowe

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1932 — 1933

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Białogard (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/687

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd