treść serwisu

Veduta dell'Arco di Settimmio Severo | Widok Łuku Septymiusza Sewera

motyw architektoniczny

Jest częścią kolekcji: Grafika włoska

Nota popularyzatorska

Widok antycznego Łuku Septymiusza Sewera (145/146–211), Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) przedstawił w perspektywicznym zbliżeniu, od strony Wzgórza Kapitolińskiego w kierunku Forum Romanum. W głębi biegnie ulica zabudowana wysokimi, nowożytnymi domami. Ruiny widoczne po prawej, to świątynia Saturna z IV w., a samotna kolumna po lewej to prawdopodobnie Kolumna Fokasa zbudowana na cześć cesarza Imperium Wschodniego w 608 r. Łuk zdobią płaskorzeźby przedstawiające pochód triumfalny Septymiusza Sewera. Dolna jego część została pogrążona w gruncie przez warstwy ziemi skumulowane w wyniku erozji terenu wyżej położonego, a także gromadzące się przez wieki śmieci. W zaniedbanym otoczeniu zabytku zbierają się biedni mieszkańcy Rzymu czekając zapewne na datek turystów. Monument, zgodnie z napisem na belkowaniu, upamiętniał dwa zwycięstwa nad Partami odniesione przez Septymiusza Sewera i jego synów Marka Aureliusza Antoninusa zwanego Karakallą (188–217) oraz Getę (189–212). Łuk triumfalny zbudowano z białego marmuru w 203 roku blisko podstawy Wzgórza Kapitolińskiego, na wschód od reliktów świątyni Jupitera, a poświęcono go w 206 r. Powstał na cześć cezara Septymiusza Sewera i jego potomków zdobytą dzięki zwycięstwom wojennym.

Rycina Veduta dell’Arco di Settimio Severo pierwotnie ukazała się w dziele G.P. Piranesiego Vedute di Roma w 1772. Natomiast niniejsza grafika wydana została w 1783 roku lub późnej. Piranesi czynny był w Neapolu i Wenecji, ale głównie w Rzymie, gdzie początkowo pracował jako agent i sprzedawca rycin Josepha Wagnera (1706–1780), a następnie założył własną pracownię rytowniczą przy Via del Corso. Interesował się starożytnością i badaniami archeologicznymi sam będąc archeologiem, co potwierdza tytuł honorowego członka Royal Society of Antiquarians w Londynie, który otrzymał w 1757. Gdy był już uznanym artystą, w 1761 roku, w swoje zaszczytne grono przyjęła go także Akademii św. Łukasza w Rzymie, a w 1767 papież Klemens XIII nadał mu szlachectwo.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Znak wodny;napis: wydłużona tarcza pod koroną, dołem w formie odwróconej lilii, w polu lilia, poniżej litery V VGZ Z na planie krzyża oraz napis, którego część została obcięta: VAN GELDER Z(...)
  2. Napis: na recto w obrębie przedstawienia, na belkowania łuku; IMP CAES LVCIO SEPTIMIO M FIL SEVERO PIO PERTINACI AVG PATRI PATRIAE PARTHICO ARABICO ET | PARTHICO ADIABENICO PONTIFIC MAXIMO TRIBVNIC POTEST XI IMP XI COS III PROCOS ET | IMP CAES M AVRELIO L FIL ANTONINO AVG | PIO FELICI TRIBVNIC POTEST VI COS PROCOS P. P. | OPTIMIS FORTISS(...)SQUE PRINCIPIBVS / OB. REM PVBLICAM RESTITVTAM IMPERIVMQUE POPVLI ROMANI PROPAGATVM | INSIGNIBVS VIRTVTIBVS EO(…) DOMI FORISQVE S. P.Q.R.
  3. Napis: na recto w prawym dolnym rogu tablicy; Veduta dell’Arco di Septimio Severo
  4. Napis: na recto pod przedstawieniem po lewej; Cavaliere Piranesi del. et inc:

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Piranesi, Giovanni Battista (1720-1778)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 530 mm, szerokość: 779 mm
odcisk: wysokość: 480 mm, szerokość: 742 mm

Rodzaj obiektu

akwaforta (odbitka)

Technika

akwaforta

Tworzywo / materiał

papier czerpany żeberkowy z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

nie przed 1783

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym, Włochy - 

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/4226

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd