
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Choć na pierwszy rzut oka przedstawienie uznać można za portret podwójny, bliższa analiza wskazuje raczej na kompilację dwóch odrębnych portretów. Najbardziej uderza brak relacji między rycerzem a dziewczyną, chwilę później dostrzegamy niewspółmierność stylistyczną, a także artystyczna obu wizerunków. Rycerz – brodaty mężczyzna zwrócony ¾ w lewo, z głową skierowaną ¾ w prawo, z zarostem, w dużym karmazynowym kapeluszu ze strusimi piórami i w czerwonym kaftanie zdaje się wpatrywać w młodą kobietę, najzupełniej obojętną wobec tego faktu. Ujęta en face, spogląda ona wprost na widza. Jej zaczesane do tyłu zdobi jasny woalem, na białą, mocno marszczoną (plisowaną?) bluzkę zarzuciła w szarym futrzany płaszcz; na szyi misterny, długi łańcuszek przewiązany na piersi. Ekspresyjna, groźna, twarz żołnierza stanowi kontrast z tchnącym spokojem obliczem dziewczyny o łagodnej, kojącej urodzie, o wyrazistych ciemnych oczach z ciemnymi, mocno zarysowanymi brwiami.
Można domniemywać, że dziełem Pietra della Vecchii jest sylwetka wojaka. Odnajdziemy tu liczne analogie do licznych obrazów malarza przedstawiających żołnierzy (określanych jako „bravi') z z brutalnymi twarzami najemników, w dużych nakryciach głowy (przeważnie beretach) z piórami z piórami, z których był on znany i które powielał w wielu wersjach i wariacjach. Niezliczone powtórzenia tych prac przedstawiających wojowników i inne popularne postacie stworzone przez jego warsztat negatywnie wpłynęły na jego pośmiertną reputację. Portrety te traktować można jako reakcję artysty na wyraziste portrety głów (tronies) autorstwa Caravaggia i Rembrandta. Przywołajmy tu np. portret wojownika z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu (ok. 1640, olej na płótnie, 118 x 95 cm, , nr inw. GG_70) czy jego wersję z Łazienek Królewskich.
Konterfekt dziewczyny, malowany z dużo większą wprawą i wrażliwością, przywodzi z kolei na myśl wprost dzieła Rembrandta i artystów z najbliższych mu kręgów (np. Portret dziewczyny w fantazyjnym stroju przypisywany Jacobowi Levecqowi, uczniowi Rembrandta; ok. 1653, olej na płótnie, 65.5 x 54 cm, Agnes Etherington Art Centre). Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że postać żołdaka została doń dokomponowana.
Obraz został nabyty przez Stanisława Kostkę Potockiego. Na odwrocie płótna nalepka z pieczęcią hrabiego z lat 1818-1821 i napisem „Portrait d’un homme et d’une Femme de Della Vecchia”.
Dominika Walawender-Musz
Hasła słonika: dziewczyna, żołnierz, pióra, kolekcja Stanisława Kostki Potockiego
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 76,0 cm, szerokość: 65,0; w ramie: 90,3 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.