treść serwisu

Paul von Hindenburg

portret męski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Ernesto de Fiori pochodził z austriackiej rodziny o piemonckich korzeniach. Studiował krótko pod kierunkiem Gabriela von Hackla w akademii monachijskiej, lecz artystycznie ukształtowały go międzynarodowe środowiska w Rzymie i Paryżu. Po pierwszowojennej tułaczce i zuryskim azylu zamieszkał na krótko w Monachium, a w 1921 roku przeniósł się do Berlina. W tętniącej życiem stolicy salon Fritza Gurlitta błyskawicznie zorganizował mu wystawę monograficzną, krótko potem wyłączność na reprezentowanie twórcy uzyskał Alfred Flechtheim. W swojej galerii oferował stałą prezentację najnowszych prac, zaś w organie prasowym „Querschnitt” zamieszczał rysunki artysty i doniesienia o zakupach jego dzieł do zbiorów muzealnych. Od 1922 roku zaczęły powstawać rzeźbiarskie portrety de Fioriego, który – trzykrotnie żonaty, o wdzięku osobistym porównywanym do urody bohaterów Sandra Botticellego – stał się ulubieńcem berlińskiej socjety. Wśród uwiecznianych przez niego gwiazd znalazły się szwedzka tancerka Carina Ari, niemiecka aktorka Elizabeth Bergner, pierwsza dama teatru izraelskiego Chana Rovina, a przede wszystkim Marlene Dietrich, której seans w atelier de Fioriego rozgłośniły w 1931 roku najważniejsze media krajowe. Sam artysta opublikował z kolei relację z dwóch sesji portretowych z prezydentem Rzeszy Paulem von Hindenburgiem (1928). Ich efekt, znany z kilku odlewów stiukowych oraz dziesięciu brązowych, ozdobił wiele publicznych kolekcji, w tym Muzeum Miejskiego w Szczecinie. Gładka powierzchnia wczesnych kompozycji ustępowała impresjonistycznemu traktowaniu wolumenu, wywodzącemu się z propozycji Auguste’a Rodina i podchwyconemu w tym czasie także przez innych twórców niemieckich, między innymi Georga Kolbego i Renée Sintenis. Rozchodzenie się twórczości de Fioriego, paradoksalnie ewoluującej w przeciwnym kierunku do klasycyzmu oficjalnej rzeźby, z poglądami estetycznymi teoretyków III Rzeszy, jak również utrata wsparcia Flechtheima, stającego się dla nazistów symbolem żydowsko-bolszewickiej „sztuki zwyrodniałej”, przyczyniły się do osłabienia pozycji artysty. Gdy z muzeów wycofano niektóre jego prace, de Fiori zdecydował się na emigrację w Brazylii.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na recto ; E.d.F. 28

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Fiori Ernesto de (1884–1945)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 37 cm, szerokość: 23.5 cm
cokół: wysokość: 13 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

odlewanie

Tworzywo / materiał

marmur, brąz

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1928

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/636

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd