treść serwisu

Alegoria Prawa i Łaski

Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe

Nota popularyzatorska

Pierwsze obrazy ilustrujące protestancką naukę o Prawie i Ewangelii powstały w końcu lat 20. XVI wieku w warsztacie Lucasa Cranacha Starszego (1472–1553), saskiego artysty zaprzyjaźnionego z Marcinem Lutrem. Opracowane przez niego w kilku wariantach tablice Prawa i Łaski, rozpowszechniane poprzez grafiki, stały się istotnym elementem ikonografii luterańskiej. Obraz ze zbiorów szczecińskich reprezentuje typ praski (od dzieła Cranacha Starszego z 1529 roku ze zbiorów Galerii Narodowej w Pradze). Bezpośrednim wzorem dla niego był miedzioryt flamandzkiego artysty Pietera Nagela (czynnego 1567–1584) wykonany w 1567 roku według rysunku Gerarda van Groeningena (czynnego około 1561–1576).

W centrum kompozycji przedstawiony został nagi mężczyzna, Jedermann uosabiający każdego z ludzi. Zwracają się do niego prorocy – Izajasz oraz Jan Chrzciciel – wskazując dwie drogi prowadzące do zbawienia. Jedna oparta jest na przestrzeganiu surowego prawa Mojżeszowego, druga na wierze w Chrystusa i ofiarowanej ludziom łasce. Izajasz, za którym przedstawiono Mojżesza z tablicami przykazań, Adama i Ewę oraz scenę z wężem miedzianym, wskazuje na sarkofag z leżącym ludzkim szkieletem. Śmierć jest tu karą za grzechy. Prorok zwraca jednak uwagę na węża miedzianego, symbolizującego łaskę Boga dla nawróconych grzeszników i będącego zapowiedzią ofiary Chrystusa. Po drugiej stronie Jan Chrzciciel wskazuje na zmartwychwstającego Jezusa, triumfalnie wychodzącego z grobu i depczącego śmierć oraz Szatana. W tle ukazano Dzieciątko Jezus z krzyżem na ramieniu zstępujące z niebios ku Marii, a także Chrystusa na krzyżu i Baranka Paschalnego – symbole ofiary i odkupienia. Alegoryczną wymowę dzieła podkreśla drzewo, którego ulistnione gałęzie po stronie Łaski symbolizują nadzieję na życie wieczne.

Monika Frankowska-Makała




Sygnatury i napisy:

Napis;nalepka/naklejka: na odwrocie, w prawym dolnym narożniku deski; beżowa nalepka z taśmy tekstylnej samoprzylepnej z odręcznie naniesionym numerem: 199

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany malarz pomorski
autor pierwowzoru, rytownik: Nagel, Pieter (czynny 1567–1584)
autor pierwowzoru, rysownik: Groeningen, Gerard van (1515 – nie przed 1576)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 115 cm, szerokość: 99 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

tempera

Tworzywo / materiał

deska dębowa

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1567 — 1600

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1330

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd