
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Mocno ekspresyjne ujęcie dwu postaci w rydwanie na tle górskiego krajobrazu. Nagi, brodaty i śniady mężczyzna to Pluton – władca świata podziemnego – a wyrywająca się z jego uścisku kobieta w białej szacie to Prozerpina – córka Ceres, bogini wegetacji, urodzaju i płodów ziemi, i Jowisza. Oglądamy tu moment porwania dziewczyny, która jeszcze chwilę wcześniej, niczego nie podejrzewając, bawiła się wraz z towarzyszkami na łące, beztrosko zrywając kwiaty. Ziemia się rozwiera, pojawia się Pluton na złotym rydwanie i uprowadza swą wybrankę do zimnego Hadesu, zamierzając uczynić ją tam swą żoną i współwładczynią podziemnego królestwa. Wszystko odbyło się za zgodą ojca bogini, Jowisza. Zrozpaczona Ceres dziewięć dni i nocy poszukuje córki, aż w końcu poruszony jej smutkiem Jowisz wyznaje prawdę. Skutkiem tego Ceres opuszcza Olimp, zabierając ziemi płodność. Zaniepokojony losem głodujących ludzi Jowisz postanawia zainterweniować i zwrócić Prozerpinę matce. Swój akt łaski warunkuje jednak tym, że dziewczyna nie spożyła niczego w świecie umarłych. Niestety, Pluton przejrzawszy podstęp, częstuje ją owocem granatu, by związać ją z sobą na zawsze. Decyzją Jowisza może ona zatem przebywać z matką na ziemi 9 miesięcy, lecz musi wracać do męża na trzy kolejne. Stąd zmienność pór roku – gdy Ceres ma przy sobie córkę błogosławi ziemi i nastaje wiosna, wraz z jej odejściem pogrąża się w smutku i zsyła na ziemię zimę.
Owocne będzie tu skojarzenie zestawienie z powstałą w latach 1621-22 rzeźbą Giovanniego Berniniego Pluton i Prozerpina przechowywaną w Galerii Borghese w Rzymie. Układ ciał mężczyzny i wyrywającej mu się kobiety od identyczności z rzeźbą dzielą niuanse: lewą ręką, którą w oryginale kobieta odpycha twarz mężczyzny tutaj próbuje poluzować więzy zakleszczających się na jej tali ramion. Z niebieskiego płaszcza przerzuconego przez lewą rękę sypią się kwiaty. Dynamizm zawarty w tej grupie wyraża się w zarysie postaci dziewczyny. Na jej twarzy maluje się przerażenie, całym ciałem protestuje przeciwko brutalnej napaści, wznosi rękę do nieba wzywając boskiej pomocy. Mocno oddziałuje tu gra kontrastów – porcelanowa karnacja wiotkiej kobiety zestawiona z muskularną, kanciastą sylwetką ogorzałego mężczyzny, jej bezradność z jego pewnością siebie, jej łagodność z jego bezwzględnością.
Obraz pierwotnie miał większe rozmiary (ucięta sylwetka konia).
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50,5 cm, szerokość: 59,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.