treść serwisu

Zmartwychwstanie Chrystusa

scena biblijna

Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe

Nota popularyzatorska

Zmartwychwstanie Chrystusa jako jedno z najważniejszych przedstawień chrześcijaństwa występuje w ikonografii nowożytnej różnych jego odłamów. Stąd, mimo że prezentowane dzieło wyszło spod pędzla nieznanego artysty na protestanckim Pomorzu, oparte zostało na kompozycji dzieła włoskiego malarza renesansu, Jacopa Tintoretta (1519–1594). Jego Zmartwychwstanie Chrystusa powstało w latach 1579–1582, jako jedno z cyklu malowideł zdobiących siedzibę bractwa św. Rocha (obecnie Scuola Grande di San Rocco) w Wenecji. Dzieło Tintoretta było rozpowszechniane na początku XVII wieku dzięki grafikom reprodukcyjnym, między innymi autorstwa Aegidiusa Sadelera (1570–1629). 

Dynamiczna kompozycja oparta została na, częstej u Tintoretta, diagonalnej linii wyznaczanej przez boczną ścianę wejścia do groty i unoszące się ciało Chrystusa, którego postać oświetlona jest promieniami wydobywającymi się z otwartego grobu. Kolory szat – biel perizonium i czerwień płaszcza – symbolizują boską władzę i miłość, zaś chorągiew z czerwonym krzyżem na białym tle to tradycyjny atrybut Zmartwychwstałego Chrystusa. Poniżej grupa aniołów przytrzymuje wieko kamiennego grobowca, przy którym śpią żołnierze, mający go pilnować. Po lewej stronie zbliżają się dwie kobiece postacie.

Autor szczecińskiej wersji opierał się na grafice, co mogło być przyczyną różnic w stosunku do oryginału. Białe perizonium, którego rozwiana część wychodząca poza obrys bioder, została pomalowana na czerwono i stała się tym samym częścią płaszcza. Różnice kompozycyjne są widoczne chociażby w dolnym rogu obrazu, gdzie po prawej stronie śpi jeden z żołnierzy. W oryginale widać jedynie zarys jego postaci okryty czerwoną tkaniną, a obok stojącą wazę. Tymczasem w prezentowanym przedstawieniu żołnierz ma odkrytą głowę i ramiona – brak natomiast naczynia.

Justyna Bądkowska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany malarz pomorski
autor pierwowzoru: Tintoretto, Jacopo (1518-1594)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 99 cm, szerokość: 75.5 cm
w ramie: wysokość: 112 cm, szerokość: 90 cm

Rodzaj obiektu

obraz, reprodukcja

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

deska

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1600 — 1700

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1329

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd