Ręcznik z pereborami
1905 — 1915
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Na tradycyjny ubiór codzienny dogońskiego mężczyzny składa się tunika i spodnie, najczęściej w odcieniach bieli i brązu. Dopełnieniem jest czapka typu goro. Jej najpowszechniejszą formą jest rodzaj czapki frygijskiej, zwany ka gara lub kelegu z dwóch kwadratowych płatów tkaniny bawełnianej. Nosi się ją na wiele sposobów, w zależności od regionu oraz wieku i funkcji pełnionej przez mężczyznę. W wiosce Sangha zakłada się ją „na myśliwego”, „na modę zachodnią”, „aby osłaniała oczy od wiatru”, „aby osłaniała uszy od wiatru”, „na starca”, „na młodego mężczyznę” oraz „do tańca masek”.
Prezentowana bawełniana czapka zakładana była przez chłopców z okazji najważniejszego święta Dogonów zwanego Sigi. Jest niezbędnym elementem stroju noszonego podczas święta przez każdego męskiego uczestnika. Bardzo istotny jest kolor – powinna być biała dla podkreślenia, że jest to nowe święto Sigi. Mężczyźni w trakcie ceremonii stroją się również w liczne ozdoby – bransolety, opaski, kolie oraz naszyjniki, zwykle dedykowane kobietom, które z okazji Sigi zrzekają się ich na rzecz mężczyzn.
Sigi jest świętem odrodzenia. Każdy Dogon powinien przeżyć je chociaż raz w życiu, dlatego można spotkać się z interpretacją słowa Sigi, jako „przeżyć raz w życiu”. Dogonowie wierzą, że Ci, którzy uczestniczyli w Sigi mogą się uważać za ponownie narodzonych. Ceremonia Sigi symbolizuje śmierć pierwszego przodka. Podczas jej trwania używany jest sekretny język – sigi-so (z grupy mande), którym władają jedynie wtajemniczeni mężczyźni, pełniący ważne funkcje religijne i społeczne. Święto odbywa się raz na 60 lat. Jego celebracja rozpoczyna się w wioskach Youga-Dogorou, następnie przemieszcza się z regionu do regionu, co trwa nawet do kilku lat. Ostatnie Sigi rozpoczęło się w 1966 roku, a zakończyło w 1974. Kolejne święto Dogonowie będą obchodzić najprawdopodobniej w 2026 roku.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 27.5 cm, szerokość: 35.5 cm
Rodzaj obiektu
strój świąteczny
Technika
tkane
Tworzywo / materiał
bawełna (włókno)
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1905 — 1915
Muzeum Narodowe w Lublinie
1890 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1945 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna