treść serwisu

Aniołowie opłakujący Chrystusa

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Ten niewielkich rozmiarów obrazek posiada ogromną moc oddziaływania. Intensywność i dramatyzm przedstawionych uczuć czyni zeń dzieło przejmujące, mocno angażujące emocjonalnie widza. Oglądamy scenę wyciszonego, przesyconego smutkiem trwania dwóch aniołów przy martwym Chrystusie. Muskularne, o klasycznych proporcjach ciało z dyskretnie jedynie zaznaczonymi śladami przebytej męki złożono na całunie, którego biel mocno kontrastuje z głębokim granatem nocnego nieba. Jeden z aniołów intensywnie wpatruje się w twarz zbawiciela, jakby z niedowierzaniem, w jego oczach kryją się znaki zapytania. Drugi modli się, ukrywszy twarz w dłoniach, na poły zrezygnowany, na poły pełen nadziei. Niebezpodstawnej: wokół głowy Chrystusa formuje się nadprzyrodzona poświata – zapowiedź zmartwychwstania. Przeczuwamy je także w heroizowanej manierze ukazania ciała – śmierć, choć realna, zostanie wkrótce pokonana. Ciało jaśnieje nieziemskim blaskiem, jest nadprzyrodzonym źródłem blasku, podczas gdy pozostałe partie malowidła spowija mrok. Zastosowane środki artystyczne znakomicie wyrażają dwoistość natury Chrystusa – ludzkiej i boskiej. Aniołowie, istoty niebiańskie, przedstawieni są nader cieleśnie, owładnięci ludzkimi uczuciami, bliscy. Ta postawa ułatwia identyfikowanie się z nimi w akcie intymnej kontemplacji tajemnicy szczególnego momentu historii zbawienia, rozpostartego między śmiercią a zmartwychwstaniem, co ma znaczenie w przypadku obrazu przeznaczonego do prywatnej pobożności. Zredukowana forma nie odbiera kompozycji monumentalności, a tematowi patosu.

Autor obrazu pozostaje bezimienny, możemy jednak wskazać pierwowzór przedstawienia: to znane i wielekroć kopiowane dzieło Guercina ze zbiorów National Gallery w Londynie. Pod względem stylistycznym pozostaje ono spójne z wczesną manierą malarza, gdy pozostawał on pod wpływem Caravaggia, stosując silną gradację światłocieniową. Typowa dla tego okresu twórczości jest także paleta kolorów. Miedź, użyta jako podłoże pozwalała na osiągnięcie świeżości lśnień oraz pożądanej głębokości koloru.

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

szkoła bolońska

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 30,0 cm, szerokość: 46,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

2. poł. XVII ?

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Bolonia, Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1020

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Gabinet przed Galerią (dawniej Gabinet St.K.Potockiego)

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd