
Wyrazy
kompozycja abstrakcyjna
1956
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Henryk Stażewski, jako twórca budujący legendę polskiej awangardy międzywojennej, stał się po drugiej wojnie światowej ostoją nowych pokoleń modernistów, którzy szukali lokalnych korzeni nurtu i międzynarodowych kontaktów. Po odbyciu studiów w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Stanisława Lentza (1913–1919) organizował najważniejsze ugrupowania ruchu nowoczesnego w kraju: Ekspresjoniści Polscy (1917, od 1919 Formiści), Blok (1924), Praesens (1926), a.r. (1929), a także za granicą: Cercle et Carré (1929) i Abstraction-Création (1931). Jego styl oscylował między doświadczeniami kubizmu w młodości oraz Picassowskiego surrealizmu i klasycyzmu w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku, jednak dzieła najliczniejsze i najbardziej typowe dla jego œuvre reprezentują abstrakcję geometryczną. Powstawały już w okresie „heroicznym” awangardy. Od drugiej połowy lat pięćdziesiątych przez prawie dwie dekady Stażewski zajmował się tworzeniem reliefów. Początkowo stosował technikę mieszaną (korek, drewno, farba olejna) do konstruowania polichromowanych kompozycji złożonych z organicznie zaoblonych, rzadziej prostokątnych figur wyodrębnionych z tła za pomocą malarskich efektów fakturowych i kolażowych. W latach 1964–1965 pojawiły się abstrakcje z jednolitych przemysłowych materiałów, blachy miedzianej i aluminiowej, utrzymane w monochromatycznej kolorystyce oraz wyzyskujące naturalne właściwości surowca i jego obróbki: trawienie, chromowanie, złocenie, srebrzenie, prószenie. Obraz-relief stawał się zbiorem płytek wyciętych z metalowego arkusza, zamontowanych na niewidzialnych klockach w taki sposób, że zdają się lewitować przed tłem. Stażewski wykorzystywał wielooglądowość takich konstelacji – ruch widza „zmieniał” położenie elementów względem siebie. Ogromną rolę odgrywał także naturalny światłocień oraz refleksy zapewniane przez połysk materiału i sztuczne, „teatralne” oświetlenie. Wykorzystano je do aranżacji reliefów podczas wystawy z okazji czterdziestolecia pracy twórczej artysty (1965/1966).
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 32 cm, szerokość: 50 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
assamblage
Tworzywo / materiał
aluminium
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Jarema Maria
1956
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Rosenstein, Erna
1976
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Marczyński Adam
1965
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.