treść serwisu

Pole Nr 68 a 

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

„Pole Nr 68” Janusza Tarabuły jest jednym z obrazów powstałych w wyniku inspiracji artysty astronomią. W latach siedemdziesiątych XX wieku Tarabuła tworzył prace poprzez rozpylanie farby na powierzchni obrazu. Sam autor proces ich powstawania określa „próbami ograniczenia przypadkowości”. Twórczość Janusza Tarabuły wyrasta przede wszystkim z bezpośredniego osobistego doświadczenia. Założenie niedopowiadania znaczeń dzieła poprzez przemyślane balansowanie pomiędzy ukrytym sensem w głębi abstrakcyjnego znaku, liczby, anektowanego przedmiotu czy jego fragmentu jest nieodłącznym elementem jego prac.

Janusz Tarabuła był jednym z założycieli Grupy Nowohuckiej, a od 1961 roku jest członkiem Grupy Krakowskiej. W latach 1974–1976 wykładał na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie, od 1982 roku prowadził pracownię malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 1996 roku otrzymał tytuł profesora. Uprawia przede wszystkim malarstwo sztalugowe, rysunek i grafikę, ma również w swoim dorobku realizacje monumentalne, działania environments oraz freski i mozaiki w przestrzeniach sakralnych.

Po studiach na krakowskiej ASP (1950–1956) Tarabuła odkrył malarstwo materii, które z entuzjazmem przyjął jako antidotum na koloryzm promowany przez akademickich profesorów. Włączył do swoich prac elementy niemalarskie, tj. piasek, drewno i metal. W kolejnej dekadzie, w jego twórczości dominowały surowe kompozycje w subtelnych tonacjach kolorystycznych. W 1970 roku Tarabuła wyjechał do Włoch, gdzie poznał sztukę konceptualną i arte povera. Pod wpływem tego doświadczenia, jego obrazy stały się jeszcze bardziej minimalistyczne. Eksperymentował z kolażem, tworzył grafiki, wykorzystując przedruki z kliszy fotograficznej i sitodruk. Lata osiemdziesiąte to okres poszerzenia palety barwnej i swoisty powrót figuracji. W latach dziewięćdziesiątych artysta dokonał syntezy swych osiągnięć artystycznych, tworząc kompozycje metaforyczne.

Marlena Chybowska-Butler



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na odwrocie w górnym lewym rogu; naklejka papierowa z nieostrymi, zamazanymi, wyblakłymi napisami długopisem: BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH | w KRAKOWIE | Autor Janusz Tarabuła | Nazwisko właściciela | Adres właściciela KRAKÓW, ul. Długa 44/7 | Tytuł dzieła POLE | Nr porządkowy zgłoszenia 1 | Technika wykonania Tempera | Wymiary: wys. cm 82x76 szer. cm | Nr leg. Z.P.A.P..... Cena [0000?] zł
  2. Sygnatura: na odwrocie na górnej prawej części ramy; J.Tarabuła

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Tarabuła Janusz ur. 1931

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 90 mm, szerokość: 77 mm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

tempera

Tworzywo / materiał

tempera, płyta pilśniowa

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1950 — 1972

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/983

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd