treść serwisu

Drzwiczki do spichlerza

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Spichlerze dogońskie (guyon, l. poj. guyo) umiejscawiane są najczęściej wewnątrz zagród stanowiących centrum życia rodzinnego. W kraju Dogonów wygląd wioski, domów mieszkalnych, spichlerzy, kształt wielu przedmiotów codziennego użytku ma swoje uzasadnienie w mitologii. Na przykład rozplanowanie każdej dogońskiej wioski odpowiada schematowi ciała mitycznego bóstwa Nommo, zwanego też przodkiem. W myśl tego założenia togu-na, czyli dom spotkań mężczyzn jest głową Nommo, a zagrody poszczególnych rodów dogońskich wypełnione licznymi spichlerzami stanowią jego korpus. Punulu – domy odosobnienia dla kobiet, które zawsze znajdują się na skraju wnioski, to według opowieści Dogonów ręce leżącego przodka, a ołtarze usytuowane w centralnej części wioski symbolizują jego narządy rodne. Są to zawsze ołtarze męski i żeński i nie ma w tym nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że pierwszy przodek w czasach mitycznych był jednocześnie mężczyzną i kobietą. Inne ołtarze ulokowane przy granicy wioski są na dogońskim planie nogami Nommo. Kształt spichlerza też nie jest bez znaczenia. Według Ogotemmelego, który przekazał część wiedzy swego ludu francuskiemu etnologowi Marcelowi Griaule’owi, ścianki spichlerza zwężają się ku górze, ponieważ wyobraża on kobietę leżącą na plecach, która nogami i rękoma podtrzymuje dach będący symbolem nieba. Przywoływanie postaci kobiety – kojarzonej zawsze z płodnością, a pośrednio z dostatkiem, ma zapewnić zasobne wypełnienie spichlerzy, umożliwiające utrzymanie rodziny.

Drzwiczki wykonane są z dwóch desek połączonych żelaznymi klamrami. Ozdobione są przedstawieniem kobiecych piersi oraz drobnymi rytami nawiązującymi do znaków znajdujących się na ciele Nommo. Drzwiczki zaopatrzone zostały w system zawiasów zwany biegunem z dwoma czopami: górnym i dolnym. Montowane są zawsze w drewnianej ramie.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 58.8 cm, szerokość: 30 cm

Rodzaj obiektu

płaskorzeźba, przechowywanie plonów, budynek gospodarczy

Technika

ryte, płaskorzeźbione, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

żelazo, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1970 — 1980

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Bandiagara, okręg (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/2875

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd