
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Sztuka Papui-Nowej Gwinei
Geneza powstania masek mai wiąże się z legendą opowiadającą o przodkach Iatmul, którzy chcieli przywłaszczyć moc obcych tancerzy ukrytą w ich występach i silnych głosach rozbrzmiewających przez bambusowe tuby zwane również mai. Pewnego razu wojownicy Iatmul udali się na północ, do miejsca, z którego słyszane były tajemnicze dźwięki. Pojmali tancerzy i zaprowadzili ich do swojej wioski. Na co oni powiedzieli: „możecie nas wypuścić to dla Was wystąpimy”. Iatmul przyglądali się i naśladowali występ mężczyzn, tak długo, aż przejęli śpiew dwóch mai. Tymczasem w wiosce dwaj bracia Malimali i Yambuge mieli dwie siostry Yambugendshoa i Malindshoa. Dziś Iatmul podczas festiwalu singsing tańczą tak, jak tych czterech przodków, a rzeźbione w parach mai przedstawiają męskie i żeńskie nadprzyrodzone rodzeństwo – dwóch braci oraz dwie siostry.
Maska charakterystyczna dla zachodniej grupy Iatmul, mówiącej dialektem Nyaula. Ma typowy dla mai łukowaty uchwyt zwany molot, który przyjmuje formę gliniano-drewnianego mostka rozpoczynającego się poniżej nozdrzy a zakończonego pod brodą rzeźbioną głową ptaka. Podczas ceremonialnego tańca młodzi mężczyźni i chłopcy zakładali, zakrywające twarz oraz górną część ciała mai na duże, plecione, przypominające stelaże kostiumy, udekorowane liśćmi, piórami i muszlami. Tancerze występują w nich na platformie z tłem przedstawiającym góry Aleksandra, skąd według Iatmul pochodzą mai. Po występie przechowywane są w domu mężczyzn, w którym też powstają. Iatmul wierzą, że mai są wcieleniem obecności przodków, a ich tworzenie pojmowane jest jako wyrastanie. Uczestniczy w nim nie tyle właściwy męski krewny-rzeźbiarz, ile przodkowie, którzy nasycają maskę duchowością, bez której mai byłyby tylko kawałkiem drewna. Regulowany wieloma zasadami i działaniami, sześciotygodniowy proces zakończony jest dopiero pierwszym występem, pozwalającym przemówić maskom, stającym się wówczas pełnoprawnymi osobami.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
mai; mwai; mei; mwei
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 80.7 cm, szerokość: 19 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, przedmiot kultowy, maska do tańca, maska ceremonialna
Technika
rzeźbienie, malowanie, wyplatanie
Tworzywo / materiał
drewno, glina, muszla kauri (porcelanki), muszla Nassa, kieł świni, barwnik naturalny, włókno roślinne
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna