treść serwisu

Portret

portret kobiecy

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Eugeniusz Eibisch studia artystyczne odbył w latach 1912–1920 w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowniach Jacka Malczewskiego i Wojciecha Weissa. Dwa lata po studiach uzyskał stypendium w Paryżu, gdzie związał się z kręgiem artystów z École de Paris, m.in. z Chaimem Soutinem, Mauricem Utrillem i Eugeniuszem Zakiem. W 1939 roku artysta wrócił do Krakowa i przyjął stanowisko profesora na ASP, kontynuując swoją działalność artystyczną. W początkowej twórczości Eibischa można dostrzec zainteresowanie formizmem. Obraz stanowił wówczas dla niego autonomiczne dzieło artystyczne budowane z geometryzujących form. Kontakt ze środowiskiem paryskim spowodował przesunięcie zainteresowań ku barwie. Przemiany w postawie twórczej uwidoczniły się w przedstawieniach bukietów kwiatów i portretach żony. Podczas okupacji hitlerowskiej musiał się ukrywać. Po wojnie tworzył w zgodzie z doktryną socrealistyczną. Powstały wówczas takie obrazy jak Lenin czy Walka o pokój. W drugiej połowie lat pięćdziesiątych artysta porzucił sztukę zaangażowaną. Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych w malarstwie Eibischa w centrum znów znalazły się ekspresyjne kompozycje barwne, inspirowane częstymi wyjazdami na południe Europy, do Jugosławii, Włoch i Hiszpanii. W martwych naturach wyrażał zainteresowanie bryłami przedmiotów. Częstymi motywami były ryby, bażanty i kukurydza. W szczecińskich zbiorach znajduje się Portret z 1923 roku, jeden z przykładów prac tworzonych w okresie paryskim. Artysta nakładał farbę swobodnie, a ważną funkcję odgrywało wewnętrzne światło formy. Nieustanne analizowanie możliwości malarskich kierowało Eibischa do różnych prób przekraczania granic, w tym m.in. tworzenia uproszczonych form figuratywnych, a w konsekwencji do zatarcia fizjonomicznych rysów portretowanych osób.

Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

Nalepka/naklejka: na verso u góry z prawej; K. 617/67 | Eibisch : Portret | c. 8000 zł

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Eibisch, Eugeniusz (1896–1987)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 66.5 cm, szerokość: 56 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

tektura

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

przed 1923

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/33

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd