treść serwisu

Portret Miki Lisowskiej

Jest częścią kolekcji: Malarstwo portretowe

Nota popularyzatorska

Późną twórczość Olgi Boznańskiej wypełniało malarstwo portretowe, zarówno przyjaciół, znajomych, artystów, arystokratów, jak i turystów odwiedzających jej pracownię. Rozległa galeria portretów ukazywała różnorodne typy wizerunków, staranne studia psychologiczne, wydobywające indywidualne cechy. Zarazem jej malarstwo z okresu międzywojennego określił wyrazisty styl, zawierający w ukazywanych wizerunkach szczególny wariant autoportretu – wyrażony efektem dematerializacji, odcieleśnienia, zaniku postaci.

Portret Miki Lisowskiej ukazuje dojrzałą, siedzącą w fotelu postać kobiecą, której twarz jest zwrócona frontalnie do widza. Jej oblicze wyodrębnia się jednocześnie jasnym blaskiem, prowadząc wizualny dialog z dłońmi – te dwie partie ciała w ujęciu Boznańskiej miały definiować osobowość modela. Cała sylwetka, utrzymana w ugrach, żółciach i brązach, jest wtopiona w utrzymaną w jednolitej tonacji płytką malarską przestrzeń.

Obraz dobrze odzwierciedla dualizm malarstwa portretowego Boznańskiej z tego czasu – jest próbą wydobycia silnej, wyraziście zaznaczonej osobowości, z jednoczesnym zatarciem konturów, rozmyciem sylwetki, rozproszeniem jej cielesności w dekoracyjnie pokazanym wnętrzu.

Konsekwentnie rozwijany po pierwszej wojnie przez Boznańską styl, łączący swobodę malarskiej formy z intensywnością odtwarzania twarzy i cech portretowych modela, wydawał się szczególną artystyczną deklaracją odmowy podążania za wzorcami sztuki awangardowej, a jednocześnie podtrzymywania humanistycznych wartości – w pracowni, poprzez odcieleśnienie i skupienie na twarzy, w bezczasie, poza zgiełkiem metropolii. Deerotyzacja postaci, która wpisywała się w malarstwo portretowe kobiet Boznańskiej, odwracała logikę męskiego spojrzenia, a zarazem pozwalała skupić się na tym co najważniejsze – twarzy i dłoniach jako manifestacjach osobowości.

Marcin Lachowski



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w prawym górnym rogu; Olga Boznańska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Boznańska, Olga (1865-1940)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 84 cm, szerokość: 77 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 106 cm, szerokość: 95 cm

Rodzaj obiektu

malarstwo, obraz

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1927

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Francja (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/673/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd