
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Kompozycja Käthe Kollwitz przedstawia dwoje starych ludzi w nieokreślonej przestrzeni, siedzących nieruchomo, z opuszczonym wzrokiem i złożonymi rękami, zajętych własnymi myślami. Na ich wychudłych, pobrużdżonych twarzach z workami pod oczami maluje się cierpienie i rozpacz. W ten dramatyczny sposób Kollwitz ukazała emocje i uczucia rodziców po stracie dziecka. Bodźcem była sytuacja rodzinna artystki – jej młodszy syn, Peter, zginął we Flandrii na froncie pierwszej wojny światowej w październiku 1914 roku. W tym samym roku Kollwitz podjęła pracę nad rzeźbą – pomnikiem „Rodzice w żałobie”, ukończonym w 1932 roku. Dzieło to, na którym rodzice mają cechy autoportretowe, początkowo stanęło na cmentarzu wojskowym w Roggenwalde we Flandrii, w 1958 roku zostało przeniesione na niemiecki cmentarz wojskowy we Vladslo.
Grafika została wykonana w 1919 roku techniką litografii kredkowej, odbita na papierze i sygnowana ołówkiem.
Käthe Kollwitz, z domu Schmidt, urodziła się w 1867 roku w Königsbergu w Prusach Wschodnich, zmarła w 1945 roku w Moritzburgu w Saksonii. Studiowała malarstwo i rysunek w szkole prowadzonej przez Związek Artystek Berlińskich. Kontynuowała naukę malarstwa w Monachium. Istotny wpływ wywarło na nią dzieło Maksa Klingera Leben (Życie) Opus VIII. Pracowała początkowo we własnym atelier w Królewcu. Wyszła za mąż za lekarza, Karla Kollwitza i przeniosła się do Berlina. Pierwsze próby graficzne podjęte w Królewcu uwieńczyła pełnym dramatyzmu cyklem Ein Weberaufstand (Powstanie tkaczy). Kollwitz była rzeźbiarką i graficzką niezwykle utalentowaną, nowatorską. Jej ekspresjonistyczne dzieła poruszały tematy odzwierciedlające kondycję społeczeństwa, piętnowały niesprawiedliwość kapitalistycznych stosunków, zwłaszcza dramatyczny los kobiet. Były też protestem przeciwko wojnie. W 1919 roku artystka jako pierwsza kobieta została wybrana do Pruskiej Akademii Sztuki.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 454 mm, szerokość: 634 mm
odcisk: wysokość: 320 mm, szerokość: 475 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia kredkowa
Tworzywo / materiał
papier czerpany welinowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Klinger, Max
1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Nagele, Reinhold
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.