Pionek do gry taflowej
wczesne średniowiecze
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Wczesne średniowiecze na Pomorzu
Figurki antropomorficzne, najczęściej drewniane, z wyobrażeniem twarzy określane są jako idole związane z wierzeniami pogańskimi. Z badań wykopaliskowych w Szczecinie pochodzi m.in. siedemnastocentymetrowy idol, znaleziony w warstwie kulturowej z XI wieku. O tego typu figurkach pisał mi.in. Ebon, hagiograf św. Ottona z Bambergu, który opisuje także niewielkie idole ze złota, przechowywane w drewnianych pojemnikach, starannie owinięte tkaninami, które podczas uroczystości religijnych były pokazywane publicznie. Nie wiadomo, na ile te miniaturki antropomorficzne ze szlachetnych kruszców były odpowiednikami dużych posągów bóstw umieszczanych w świątyniach. Badania nad idolami wczesnośredniowiecznymi skłoniły część badaczy do wniosku, że z metali kolorowych wykonywano wyobrażenia bóstw przeznaczane do czynności związanych z kultem, które odbywały się w obrębie świątyń. Figurki drewniane, zwłaszcza te z nich, które miały postać trzonka, mogły mieć związek ze sprawowaniem rytuałów, z magią wegetacyjną lub miłosną. Wprowadzanie nowej na Pomorzu religii chrześcijańskiej w 1. połowie XII wieku wiązało się między innymi z burzeniem kącin pogańskich, a także posągów naczelnych bóstw i bogów, które były palone lub zatapiane w wodach rzek i jezior. Wcześniej jednak odrąbywano im kończyny i niszczono twarze.
Hagiografowie św. Ottona z Bambergu odnotowali obecność idoli maiora et minora – bóstw większych i mniejszych. Do naszych czasów dotrwały sporadycznie figurki bóstw-bogów mniejszych rozmiarów – minora. W tym przypadku chodziłoby zatem o posążki nie tyle na użytek świątyń, czy szerzej całej społeczności, co raczej na użytek „domowy”, być może związany z kultem sprawowanym przez gospodarza domu. Kult bogów niższego rzędu był nie mniej istotny w kulturze życia codziennego, niż kult bogów wyższych. Według przekazów niektórych średniowiecznych kronikarzy niewielkie drewniane figurki Słowianie zabierali ze sobą w podróże, a także umieszczali w ogrodach i na polach. Utrwalony w kulturze związek idoli antropomorficznych ze sprawowaniem magii wykazały badania folklorystyczne i etnograficzne na terenie całej Słowiańszczyzny.
Anna Bogumiła Kowalska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 16.3 cm, szerokość: 3.2 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot kultowy, figurka
Technika
wyrób ręczny, jednostkowy, rzeźbienie
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
badania wykopaliskowe
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
wczesne średniowiecze
Muzeum Narodowe w Szczecinie
wczesne średniowiecze
Muzeum Narodowe w Szczecinie
wczesne średniowiecze
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna