Maska sirige
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Maska adagaye, czasami nazywana też sa ku – „głowa sa” lub azagay, odnosi się do mitu kosmogonicznego Dogonów i walki boga-stwórcy Ammy z jego zbuntowanym synem Yurugu. Po stworzeniu wszechświata Amma przekazał władanie nad swoim dziełem bóstwu Nommo. Niestety porządek ustanowiony w Niebie i na Ziemi, nad którym miał czuwać Nommo został poważnie zagrożony, a właściwie na jeden dzień przestał w ogóle działać. Sprawcą tego był Yurugu, blady lis, który zawsze sprzeciwiał się działaniom i decyzjom Ammy. Yurugu wykorzystał fakt, że Amma wycofał się z „rządzenia” światem i spróbował przejąć władzę. Wmówił wszystkim stworzeniom, że Stwórca nie żyje. Aby uprawomocnić swoje kłamstwo, postanowił odprawić mu pogrzeb. Spożywał piwo, które sam przygotował i tańczył na tarasie domu swego ojca. Potem zaczął wykonywać maskę z kory drzewa sa (Lannea acida), które jest ziemskim symbolem ofiary złożonej z Nommo i jego ponownych narodzin. Blady lis chciał w ten sposób przejąć chwałę wodnego bóstwa i zademonstrować swoją wyższość. Rozdarł korę, ale okazało się, że jej wnętrze jest koloru czerwonego, bardzo przypominającego krew. Kolor ten natychmiast przywołał krwawą ofiarę Nommo i jego poświęcenie. Zniweczyło to wszelkie plany Yurugu, który uciekł, porzucając maskę. Następnego dnia Nommo sprawił, że drzewo sa zatańczyło. Na pamiątkę tych wydarzeń mężczyźni – członkowie stowarzyszenia Awa również wykonują maski z kory drzewa sa. Adagaye pełni rolę strażnika pilnującego porządku w czasie wydarzeń z okazji świąt pogrzebowych Dama. Czuwa też, aby kobiety i dzieci nie oglądały zamaskowanych postaci. Dogonowie wierzą bowiem, że widok ten mógłby sprowadzić nieszczęście nie tylko bezpośrednio na kobietę czy dziecko obserwujące tańczących, ale również na całą wioskę.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
adagaye
Autor / wytwórca
Wymiary
element a: wysokość: 109 cm, szerokość: 27 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, maska
Technika
tłuczone, formowanie
Tworzywo / materiał
bawełna, łyko drzewa sa
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1980
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1965 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna