treść serwisu

Grobowiec Hunów pod Lonvitz (Rugia); Pejzaż pomorski z grobem megalitycznym k. Lonvitz na Rugii | Huenengrab bei Lonvitz (Ruegen)

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Materialne relikty okresów pradziejowych budziły ciekawość już w dobie średniowiecza, lecz ich systematyczne badanie nastąpiło dopiero wraz z początkami ery nowoczesnej. Po XVIII-wiecznej fascynacji kulturami starożytnymi basenu Morza Śródziemnego wzrosło zainteresowanie tajemnicami ukrytymi w ziemi Europy Północnej. W krajach niemieckich pionierami opisania „starożytności ojczystych” (vaterländische Altertümer) byli w epoce romantyzmu Karl Benjamin Preusker (Saksonia), zaś w połowie XIX wieku – Ludwig Lindenschmit starszy (Hesja). Ten ostatni – czynny jednocześnie jako malarz historyczny, litograf i nauczyciel rysunków – zainicjował powstanie Centralnego Muzeum Pra- i Wczesnodziejowego Germańskich i Rzymskich Starożytności (dziś: Römisch-Germanisches Zentralmuseum) w Moguncji oraz Chrześcijańsko-Germańskiego Muzeum Narodowego (dziś: Germanisches Nationalmuseum) w Norymberdze (1852). Od samego początku prahistoria, spleciona ze sztuką współczesną, miała ogromne znaczenie dla konstytuującego się nowoczesnego narodu oraz państwa zjednoczonego ostatecznie w 1871 roku. W przypadku Pomorza polityzacja niemieckiej archeologii wynikała z chęci utrzymania praw do terenów, na których wzmacniało się poczucie etnicznej odrębności lub które po zakończeniu pierwszej wojny światowej przypadły Polsce. Już wcześniej rywalizacja germańsko-słowiańska była obiektem rozpraw berlińskiego profesora Gustafa Kossinny, a później także jego konkurenta Wilhelma Unverzagta oraz doktoranta i oponenta Józefa Kostrzewskiego. Max Kühn, uwieczniając w maju 1926 roku megalit kultury pucharów lejkowatych pod Lonvitz, wybrał zatem motyw o szczególnej randze. Nazwany niesłusznie „grobem Hunów” i ukazany w towarzystwie „pragermańskiego” dębu, gotyckiego kościoła w Vilmnitz oraz snopów zboża ustawionych przez współczesnych niemieckich chłopów, czynił z rugijskiego krajobrazu pejzaż patriotyczny – nośnik trwającej od tysięcy lat cywilizacji.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na verso u dołu z lewej; P.S.130
  2. Pieczęć: na verso u góry z lewej; ZAPISANO | w księdze inw. Dział II | 3 Nr 72 1949 | 
  3. Napis, znak odręczny: na verso u góry z prawej; Hünengrab bei Lonvitz (Rügen) Sept.1926 | Max Kühn
  4. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; 26 | Max Kühn

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Kühn Max (1888–1970)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 67 cm, szerokość: 95 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1926

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rugia, wyspa (Europa; Niemcy; Meklemburgia-Pomorze Przednie; powiat Vorpommern-Rügen)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1279

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd