treść serwisu

Widok kościoła zamkowego od strony wschodniej z historyzującym sztafażem

MARIENBURG VON DER SÜD-OST-SEITE. Według karty 1. albumu Johanna Carla Schultza, Farbige Ansichten vom Schloss Marienburg, 1841-1853 [Widok kościoła zamkowego od strony wschodniej, 1841],

Jest częścią kolekcji: Ryciny

Nota popularyzatorska

Opracowany, na podstawie akwareli Johanna Carla Schultza (1801-1873) z roku 1841, przez niemieckiego rytownika Wilhelma Johanna Friedricha Witthoefta (1816–1874) kadr ukazuje od wschodu kościół Najświętszej Marii Panny na Zamku Wysokim w Malborku. Gdański artysta, współpracujący w charakterze rzeczoznawcy z Zarządem Odbudowy Zamku w Malborku (Schlossbauverwaltung Marienburg) stworzył tu artystyczną wizję rekonstrukcyjną, inspirowaną twórczością Friedricha Gilly’ego (1772–1800) i Carla Augusta Gersdorffa (1787-1850). Na pierwszym planie, przed wyniosłymi murami zamku widzimy fosę wypełniona wodą i piaszczysty trakt z niskimi drzewami. W głębi kompozycji wznosi się ceglana sylweta dawnego domu konwentu z blankami na koronie murów. Jej głównym akcentem jest wychodzący przed lico skrzydła wschodniego wielobok chóru świątyni Mariackiej z funeralną kaplicą św. Anny i strzelistą wieżą główną, znaczoną neogotyckim hełmem z dwoma trójkątnymi schodkowymi szczytami i wieżyczką z iglicą. W centralnej niszy prezbiterium stoi monumentalna, obłożona mozaiką figura Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus na ręku — Patronki Zakonu Niemieckiego i Opiekunki miasta Malborka. Od północy do kościoła przylega (w rzeczywistości wówczas nieistniejący) masyw Wieży Kleszej (Pffafenturm) połączony z Domkiem Dzwonnika (Glöcknerhaus), który w czasach średniowiecza pełnił funkcje mieszkalne. Po prawej stronie, tuż przy krawędzi kompozycji, rozpościera się fragment skrzydła wschodniego Zamku Średniego z zrekonstruowaną kaplicą św. Bartłomieja. Natomiast w głębi dziedzińca, od strony zachodniej, widać drewniany most przerzucony nad tzw. suchą fosą i za nim fragment wschodniej fasady Pałacu Wielkich Mistrzów po tzw. romantycznej restauracji.

Rycina ta miała wchodzić w skład drugiej serii graficznych widoków zamku malborskiego, stanowiącej pendant do albumu „Schloss Marienburg in Preussen. Nach seinen vorzüglichsten äussern und innern Ansichten dargestellt”, który wydał Johann Friedrich Frick (1774-1850) w technice akwatinty (wraz z uzupełniającym go historycznym tekstem) na przełomie XVIII i XIX wieku w Berlinie. Jej celem była dokumentacja efektów tzw. romantycznej odbudowy pokrzyżackiej warowni, który w myśl polityki historycznej nadprezydenta Prowincji Prusy Heinricha Theodora von Schöna (1773-1856) zyskał status pruskiego monumentu narodowego – Pruskiego Westminsteru. Projekt nie został jednak zrealizowany, pozostałością po nim są dwie ryciny Witthoefta z lat czterdziestych XIX wieku, współfinansowane przez króla Fryderyka Wilhelma IV, na których wykonanie artysta otrzymał kontrakt w roku 1845.

W zbiorach Stiftung Preußische Schlösser und Gärten Berlin-Brandenburg w Poczdamie znajduje się odbitka próbna ryciny datowana na czerwiec 1846 roku.

dr Justyna Lijka



Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura: pod kompozycją, po lewej; .: GEMALT VON J. C. SCHULTZ
  2. Sygnatura: pod kompozycją, po prawej; .: GESTOCHEN VON WITTHOEFT
  3. Napis: poniżej, pośrodku; w dwóch wersach: MARIENBURG / (VON DER SÜD-OST-SEITE)

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Witthoeft, Wilhelm Johann Friedrich (1816–1874)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 69,6 cm, szerokość: 49,8 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

techniki metalowe mieszane

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

1847

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Zamkowe w Malborku

Numer identyfikacyjny

MZM/R/31

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd