treść serwisu

Cukiernica do cukru podru

Jest częścią kolekcji: Złotnictwo

Nota popularyzatorska

Początki klasycyzmu wiązały się między innymi z odkryciem antycznych miast: Herkulanum w 1709 oraz – niemal czterdzieści lat później – Pompejów, zasypanych pyłem wulkanicznym podczas erupcji Wezuwiusza w 79 roku. Wyniki wykopalisk wzbudziły w całej Europie falę fascynacji sztuką starożytnej Grecji i Rzymu. Odsłonięte i wydobyte dzieła były publikowane, kopiowane i naśladowane. Moda na antyk wpłynęła na wykształcenie się nowego stylu. Według Johanna Joachima Winckelmana (1717–1768), niemieckiego badacza sztuki starożytnej i jednego z najważniejszych teoretyków klasycyzmu, ideał piękna, który próbowali osiągnąć współcześni mu artyści, miał polegać na „szlachetnej prostocie i spokojnej wielkości”. Sztukę klasycystyczną cechowały zatem symetria i umiar w zdobieniach, a także nawiązania do antycznych proporcji, porządków architektonicznych, kształtów naczyń i ornamentów.

W złotnictwie szczecińskim tendencje klasycystyczne pojawiły się dopiero w latach osiemdziesiątych XVIII wieku, a w pełni rozwinęły się na początku XIX stulecia. Do naszych czasów zachowało się niewiele lokalnych wyrobów wczesnoklasycystycznych. Jednym z najciekawszych przykładów jest cukiernica na drobno utłuczony cukier, w formie puszki z dziurkami w pokrywie, wykonana w 1795 roku przez szczecińskiego złotnika, Martina Ephraima Voggelaera (1761–1825). Kształt smukłej wazy z wysoką pokrywą o wklęsłych ściankach, zakończoną półkolistą kopułką nawiązuje do antyku, nie jest jednak wiernym naśladownictwem starożytnych naczyń. Cechuje ją lekkość formy, którą podkreśla delikatna kanelowana dekoracja. Dziurki do sypania cukru układają się w rytmiczny wzór z motywem stylizowanych kampanul – kwiatów w kształcie dzwonków.

Monika Frankowska-Makała




Sygnatury i napisy:

  1. Punca;napis;sygnatura: na cokoliku stopy; w prostokątnym polu o zaokrąglonych narożnikach:  VOG | LAER
  2. Punca: na cokoliku stopy; w owalu zbliżonym do okręgu głowa gryfa w koronie pomiędzy cyframi z literą u podstawy: 1 2 | B
  3. Napis: na stopie; 17 Febr. 1795

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Cukiernica do cukru podru

Autor / wytwórca

Voggelaer, Martin Ephraim (1761-1825)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 22.5 cm, średnica: 8.2 cm

Rodzaj obiektu

cukiernica

Technika

kucie, repusowanie, wycinanie

Tworzywo / materiał

srebro

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1795

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Rz/3200

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+