
Starzec i dziewczyna
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo symboliczne
Twórczość Witolda Wojtkiewicza (1879–1909), uznawanego na jednego z ważniejszych przedstawicieli symbolizmu i ekspresjonizmu w malarstwie polskim, zalicza się do najoryginalniejszych zjawisk sztuki Młodej Polski. Artysta studiował w warszawskiej Szkole Rysunkowej i w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Leona Wyczółkowskiego i Józefa Pankiewicza. Należał do artystycznej bohemy Krakowa, był związany ze środowiskiem kabaretu Zielony Balonik. Jego malarstwo zwróciło uwagę pisarza André Gide’a i malarza Maurice’a Denisa, dzięki którym w 1907 roku artysta mógł zorganizować indywidualną wystawę w paryskiej Galerie Druet.
Sztuka Wojtkiewicza wprowadza widza w świat groteskowo-lirycznej poetyki odwołującej się do wyobraźni, marzeń sennych, zdeformowanej rzeczywistości zaludnionej postaciami symbolizującymi ból istnienia, egzystencjalne lęki i obsesje. Kompozycja Na cmentarzu staje się polem typowych dla młodopolskich artystów refleksyjnych rozważań związanych z przeświadczeniem o wszechogarniającym złu, nieszczęściu, bezsensie życia, przemijaniu i cierpieniu. Są one charakterystyczne dla dekadenckich nastrojów epoki, które w trafny sposób charakteryzuje w jednym z wierszy cyklu „Zamyślenia” Kazimierz Przerwa-Tetmajer:
Melancholia, tęsknota, smutek, zniechęcenie
Są treścią mojej duszy... Z skrzydły złamanemi
Myśl ma, zamiast powietrzne przerzynać bezdennie,
Włóczy się jak zbarczone żurawie po ziemi.
Kompozycja, powstała na rok przed przedwczesną śmiercią artysty dotkniętego nieuleczalną chorobą, której był w pełni świadomy, nosi cechy autentycznego tragizmu. Rysunek przedstawia postać ujętą w scenerii cmentarza. Jej poza ujawnia poczucie bezradności człowieka pogrążonego w rozpaczy. Zawężony kadr, ograniczający kompozycję do fragmentu natury reprezentowanej przez leśny pejzaż i rozpadające się nagrobki, intensyfikuje atmosferę przygnębienia i niepokoju. Stają się symbolem nieuchronności przeznaczenia i dramatu samotności.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
rama: wysokość: 36.5 cm, szerokość: 39.5 cm
w świetle passe-partout: wysokość: 18 cm, szerokość: 21 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
rysunek piórkiem
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Axentowicz, Teodor
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany (zakład fotograficzny)
1924
Muzeum Narodowe w Lublinie
Axentowicz, Teodor
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.