treść serwisu

Skrzypek

Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy

Nota popularyzatorska

Obraz z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, nabyty w Lipsku przed 1796 (wymieniony w Fortia de Piles 1796). Odnotowany także w Pamiętniku Interesów na s. 50 (listopad–grudzień 1798): „Note et Prix des Tableaux achetés à Leipzig […] Violineur de Brauer #12 #22” oraz w Spisie 1821 pod nr. 41: „Śpiewak wiejski grający na skrzypcach – Brauer”. Na odwrocie napis czarną farbą: „No 54 Brauer de Vienne. Gal. de Willanów”.

Na przykładzie tego obrazu można zilustrować ważną cechę malarstwa holenderskiego, semantyczną poliwalencję jego symboliki. Najkrócej rzecz ujmując: ten sam przedmiot czy też czynność, w zależności od kontekstu, może mieć liczne, często zupełnie przeciwstawne znaczenia. Rozszyfrowywanie tego raczej nieskomplikowanego rebusu zacznijmy od elementów najbardziej narzucających się percepcji widza – skrzypiec trzymanych dość nieudolnie przez młodzieńca i glinianego dzbana o brzuścu znaczonym szeregiem rowkowych śladów zostawianych przez palce garncarza. W emblematyce obydwa z nich bywały symbolem kobiety w erotycznym znaczeniu. Starając się wniknąć w ogólny nastrój przedstawienia, trzeba zasygnalizować, że może tu chodzić o kobietę rozwiązłą, tym bardziej że interpretację taką uprawomocnia ostentacyjne wyszczerbienie dzbana – prastary symbol utraty dziewictwa [por. Ars emblematica 1981, s. 72, s. 108].

Również fizis rozśpiewanego grajka, z której wyczytać można, że nie stroni on od mocniejszych trunków, przywołuje konotacje raczej negatywne. Nie wzniosła to radość, nie czysta to nuta, zgrzytliwe i piskliwe dźwięki raczej niż niebiańska melodia. Skrzypek nie usłyszałby zapewne nawet dźwięku trąb Apokalipsy wzywających na Sąd Ostateczny, tak dalece skoncentrowany jest na sobie, zaprzedany niskim przyjemnościom. Oprócz uciech cielesnej miłości zaliczyć do nich należy palenie tytoniu, nowe przyzwyczajenie zaszczepione w Europie za sprawa marynarzy Kompanii Indyjskiej, napiętnowane w XVII-wiecznych Niderlandach jako atrybut lekkomyślności i zajęcie niegodne wyższych klas społecznych, uosabiające otępiające lenistwo i stratę czasu. Tenże grzech stał się również udziałem grajka, co sygnalizuje leżąca przed nim na stole fajka i zwitek papieru z popiołem. Ich obecność wzmacnia moralizatorski, pejoratywny wydźwięk tej pozornie rodzajowej scenki.

Obraz wilanowski, mimo że od zakupienia przez Stanisława Kostkę Potockiego konsekwentnie przypisywany był Adriaenowi Brouwerowi, z pewnością należy umieścić w kręgu Davida Teniersa Młodszego, być może nawet jako kopię warsztatową. Pierwowzorem jest sygnowane i datowane dzieło Teniersa Skrzypek z Johnny van Haeften Gallery w Londynie (1633, olej na blasze miedzianej; 21 × 17 cm).

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany kopia warsztatowa(?)obrazu Davida Teniersa (II) ...

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 21,0 cm, szerokość: 17,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

blacha; miedź

Czas powstania / datowanie

po 1633

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Holandia

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1014

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Złota Sypialnia Marszałkowej Lubomirskiej

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd