treść serwisu

Główka dziewczynki

portret dziecięcy

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Stanisław Wyspiański – dramatopisarz, malarz, projektant form użytkowych, uznany za życia „czwartym wieszczem”, dziedziczącym schedę po wielkich poetach-prorokach (Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego), przyszedł na świat w domu artysty rzeźbiarza Franciszka Wyspiańskiego. Matka, Maria z Rogowskich, osierociła siedmioletniego syna, który przeszedł pod opiekę wujostwa, Kazimierza i Joanny (Janiny) Stankiewiczów. W dwujęzycznym, polsko-niemieckim Gimnazjum św. Anny w Krakowie młody Stanisław zainteresował się historią, sztuką, teatrem i antykiem grecko-rzymskim. Jeszcze przed odebraniem świadectwa dojrzałości zapisał się jako uczeń nadzwyczajny do tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych. Po zdaniu matury (1887) rozpoczął studia na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, kontynuując praktyczną naukę malarstwa. Tak trafił pod skrzydła Jana Matejki cieszącego się sławą największego artysty narodowego od czasów romantyzmu, pierwszego, który zdołał przesunąć powszechne zainteresowanie z literatury polskiej na sztuki wizualne. Wyspiański połączył obie te dziedziny, rozwijając w pierwszej dekadzie XX wieku krakowską odmianę „dzieła totalnego” (niem. Gesamtkunstwerk). Studia malarskie uzupełnił w paryskiej Académie Colarossi (1891–1894). Równolegle do wielkich form – tekstów dramatycznych, malowideł ściennych, projektów architektonicznych, scenograficznych i wyposażenia wnętrz użyteczności publicznej – przez całe życie pracował nad utworami kameralnymi – liryką, grafiką użytkową, a zwłaszcza portretem. W tej ostatniej dziedzinie stał się wirtuozem techniki pastelu oraz dociekliwym dokumentalistą wizerunku i psychiki modela. Umożliwiał to zazwyczaj wolny, samodzielny wybór portretowanych spośród najbliższych znajomych – ówczesnej bohemy, kolegów szkolnych, przyjaciół, ich i swoich dzieci. Do grupy tej należy wczesna praca ze zbiorów szczecińskich, powstała pięć lat przed ożenkiem Wyspiańskiego z Teodorą Teofilą Pytko, w roku narodzin ich pierwszej wspólnej córki Helenki.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso pośrodku; ZAKŁAD INTROLIGATORSKO-GALANTERYJNY | ROBERTA JAHODY | w Krakowie | przy ul. Brackiej l. 6
  2. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; SW | 1894

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Wyspiański, Stanisław (1869–1907)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 38 cm, szerokość: 24.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

pastele

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1894

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/659

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd