
Pejzaż
1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Pejzaże
Franciszek Rerutkiewicz (1886–1920) konsekwentnie rozwijał tematy malarskie umożliwiające ukazanie biegłości warsztatu – malował martwe natury i zróżnicowane pejzaże pozwalające poszukiwać kolorystycznych harmonii. Jego krótka kariera artystyczna przypadła na początki XX wieku, łącząc się z edukacją w pracowni Józefa Pankiewicza. To za jego pośrednictwem Rerutkiewicz uprościł modelunek i poszukiwał zestrojeń barwnych, często w chłodnej kolorystyce. Po ukończeniu Akademii Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do roku 1918. Wzorem nauczyciela podążał szlakiem patronów sztuki nowoczesnej – impresjonistów, zwłaszcza inspirował się twórczością Paula Cézanne’a, która wiodła go do poszukiwania skrótów plastycznych i barwnej ekspresji.
Fragment ogrodu powstał po powrocie do Polski. Wtedy artysta osiadł w Zakopanem i malował niewielkich rozmiarów, wąsko kadrowane widoki górskie, rozwijając samodzielny styl, korzystając z lekcji kubizmu i europejskiego ekspresjonizmu. Jego odczucie natury, kształtowane uproszonym modelunkiem i gwałtownymi pociągnięciami plamy barwnej, charakteryzowało się dynamizmem, ciemną, zgaszoną kolorystyką, wywołując wrażenie majestatu i grozy obserwowanych zjawisk. W porównaniu z pejzażami górskimi widok ogrodu zyskuje wyciszoną, znacznie bardziej kameralną formę. Dynamizm pociągnięć farby został zamieniony na ciasną aranżację parkowego krajobrazu ukazanego jesienią. Pożółkłe liście drzew i przekwitająca roślinność tworzą dekoracyjny układ starannie ujętych form ciemnymi liniami konarów i gałęzi. Biegnąca ukośnie droga przywodzi na myśl ciasny fotograficzny kadr eksponujący stado wron na pierwszym planie. Późny obraz artysty jest dowodem odmiennych poszukiwań i swobodnego wyboru konwencji artystycznych. Samodzielny styl malarza górskich widoków został zastąpiony ornamentalnie potraktowanym pejzażem, przypominającym linearny styl modernizmu przełomu XIX i XX wieku, który wyznaczał początki edukacji artysty w krakowskiej pracowni Pankiewicza.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 138 cm, szerokość: 102 cm
cały obiekt - bez ramy: wysokość: 131 cm, szerokość: 95.5 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno, farba olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Pruszkowski, Tadeusz
1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
Benedyktowicz, Ludomir
1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kietlicz-Rayski, Konstanty
1901 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.