treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
antaba w kształcie głowy lwa - ujęcie z przodu; Antabę o centralizującej kompozycji tworzy niemal pełnoplastyczna głowa lwa i ażurowe obramienie z winnej latorośli układającej się w płaszczyźnie tła w osiem medalionów. Gładki pysk o dużych migdałowatych oczach i szeroko otwartej paszczy wypełnionej zębami otaczają dekoracyjne kosmki grzywy o grawerowanej powierzchni. Medaliony wypełniają przedstawienia figuralne. W dolnym znajduje się przedstawienia Ukrzyżowania, w górnym Chrystusa siedzącego na szerokim tronie. Boczne wypełniają prorocy ukazani w półpostaci, którzy trzymają długie szarfy układające się wewnątrz krawędzi medalionów. Przedstawienia usytuowane po przekątnej ukazują symbole ewangelistów: anioła w półpostaci oraz orła, lwa i byka.

Antaba w kształcie głowy lwa

Apengeter, Jan

około 1340 — 1344

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem - ujęcie z przodu; Maria o drobnej, smukłej sylwetce siedzi frontalnie na tronie o lekko podwyższonych bokach. Dłonią podtrzymuje dziecko ułożone w pozycji siedzącej z lekko podkurczonymi nogami i usytuowane na jej lewym kolanie. Postaci ubrane są w długie tuniki opadające podłużnymi wąskimi fałdami rytmicznie różnicującymi powierzchnię szat. Figura o drążonym odwrociu została opracowana jako przyścienna. Powierzchnia rzeźby jest uszkodzona, zwłaszcza w partii twarzy Marii; nosi liczne ślady po owadach. Głowa Jezusa i prawa ręka Marii nie zachowały się. Pozostałości polichromii widoczne są w zagłębieniach rzeźby.

Tronująca Madonna z Dzieciątkiem

warsztat zachodniopomorski

około 1260

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kapitel z przedstawieniem posiłku mnichów - Ujęcie mnicha usługującego do stołu oraz uszkodzonego narożnika. Kapitel blokowo-kielichowy wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o profilu trójkątnym. Zwieńczenie o kształcie czworobocznym. Powierzchnia dekorowana dookoła płaskorzeźbionymi przedstawieniami sześciu mnichów podczas przygotowywania potraw, usługiwania do stołu i spożywania posiłku. Postaci o smukłej mocnej budowie i wyprostowanej sylwetce ubrane w habity. Powierzchnia szat i obrusów na stołach plastycznie pofałdowana. Charakterystyczne zdobienie podwójnym wałkiem na brzegach tkanin. Relief półplastyczny, światłocieniowy. Tło opracowane gładko. Znaczne uszkodzenia płaskorzeźby na dwóch bokach kapitela. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem posiłku mnichów

warsztat gotlandzki

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kapitel z przedstawieniem czterech apostołów - Ujęcie narożnika z liśćmi palmetowymi, pod kątem widoczni dwaj apostołowie. Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o profilu trójkątnym. Zwieńczenie w formie szerokiej czworobocznej płyty abakusa o krawędziach profilowanych wałkiem i wklęską. Na osi każdego boku półplastyczne przedstawienie frontalnie ukazanych postaci Apostołów: Piotra, Pawła, Bartłomieja i Jakuba Starszego. Pomiędzy nimi duże liście palmetowe dekoracyjnie ułożone na narożnikach. Postaci o dużych głowach i dość smukłej budowie, trzymają atrybuty. Długie tuniki i płaszcze o pofałdowanej powierzchni przylegają do sylwetek. Charakterystyczne zdobienie krawędzi szat podwójnym wałkiem i symetrycznie ułożone falujące fryzury. Relief półplastyczny, światłocieniowy. Tło opracowane gładko. Jedno z naroży kapitela uszkodzone. Liczne pęknięcia i ukruszenia na powierzchni kamienia. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem czterech apostołów

warsztat gotlandzki

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kapitel z przedstawieniem liści dębu - Ujęcie jednego boku. Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o trójkątnym profilu. Zwieńczenie w formie szerokiej czworobocznej płyty abakusa. Płaskorzeźbioną powierzchnię między wałkiem i abakusem wypełniają ustawione pionowo w narożnikach pięciolistne gałązki dębu z pojedynczym żołędziem. Mięsiste liście ukazane frontalnie w układzie niemal symetrycznym. Wyraźnie zaznaczona falista linia brzegu blaszki i wklęsły ryt unerwienia liści. Relief półplastyczny, światłocieniowy. Tło opracowane gładko. Drobne pęknięcia na powierzchni kamienia. Liczne ukruszenia zwłaszcza w partii abakusa i dolnego walka. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem liści dębu

warsztat gotlandzki

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

czarci kapitel - Ujęcie czarta ciągnącego zakonnicę za welon. Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o trójkątnym profilu. Czworoboczne zwieńczenie. Powierzchnia dekorowana płaskorzeźbionymi przedstawieniami pięciu mnichów, stołu eucharystycznego z kielichem i hostią oraz czarta. Postaci o krępej sylwetce i dużych głowach. Brzegi szat dekorowane charakterystycznym podwójnym wałkiem. Czart nagi, o muskularnej budowie, z dużą głową i długimi uszami. Okrągła twarz o migdałowatych oczach, wyszczerzona w szerokim uśmiechu. Relief głęboki, półplastyczny, światłocieniowy. Gładko opracowane tło. Niewielkie obtłuczenia przy podstawie i zwieńczeniu. Brak abakusa. Pęknięcie dookoła kapitela na wysokości powyżej wałka. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Czarci kapitel

nieznany

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kapitel z przedstawieniem łodygi passiflory - Ujęcie jednego boku. Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o trójkątnym profilu. Zwieńczenie w formie szerokiej czworobocznej płyty abakusa. Pomiędzy wałkiem i abakusem płaskorzeźbiona, wijąca się dookoła łodyga passiflory. Z niej wyrastają rozłożyste liście o palmetowym kształcie, akcentujące narożniki kapitela. Forma rośliny pełna, mięsista. Tło opracowane gładko. Drobne pęknięcia na powierzchni kamienia. Narożnik abakusa ukruszony. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem łodygi passiflory

nieznany

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kapitel z przedstawieniem czterech mnichów - atlantów - Ujęcie jednego boku Kapitel blokowo-kielichowy, rozszerzający się ku górze, wykuty z jednego kawałka kamienia. Okrągłą podstawę otacza wałek o trójkątnym profilu. Zwieńczenie w formie szerokiej czworobocznej płyty abakusa. W narożnikach kapitela płaskorzeźbione wizerunki czterech mnichów. Postaci o krępej budowie ukazane frontalnie, w pozycji przykucniętej. Stopami opierają się o dolny wałek, głowami podpierają abakus. Relief głęboki, półplastyczny, światłocieniowy. Gładko opracowane tło. Niewielkie uszczerbienia zwłaszcza w partii abakusa i dolnego wałka. Pod spodem centralne wgłębienie do umocowania trzpienia łączącego kapitel z trzonem.

Kapitel z przedstawieniem czterech mnichów - atlantów

nieznany

1330 — 1340

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pasyjka - brązowy krucyfiks romański - Ujęcie z przodu; Niewielkich rozmiarów figurka Ukrzyżowanego Chrystusa w typie żywego. Sylwetka oddana dość schematycznie. Formę budują: wypukły walcowaty korpus z chustą biodrową perizonium, duża głowa o wydatnym nosie, łukowato ułożone po bokach ręce i równoległe golenie nóg stojących na suppedaneum. Linie grawerowane na gładkiej powierzchni zaznaczają szczegóły wizerunku: migdałowaty zarys piersi, łuki żeber, wypukłe oczy, palce dłoni, fryzurę długich prostych włosów i charakterystyczny wianuszek krótkiego zarostu brody. Tworzą także „jodełkowy” modelunek perizonium. Otwory w dłoni i w oczku pod stopami. Rewers na wysokości korpusu i perizonium wgłębiony; nosi ślady po odlewie. Brak prawej ręki Chrystusa.

Pasyjka

brązowy krucyfiks romański

nieznany

około 1150 — 1175

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 9 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd