treść serwisu

Złotnictwo polskie i europejskie XVII – XIX wiek Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0
S/Mt/641/ML - Cukiernica owolidalna z zamykanym wiekiem, profilowana, na niskim cokole o falistym wykroju brzegu. Zdobiona repusowaną dekoracją stosującą w różnych wariantach motyw gałązki z kwiatami i owocami, na której siedzi ptak. W przedniej ściance otwór na kluczyk, powyżej w wieczku nałożony ornament maskujący zaczep zamka (brak), po lego bokach grawerowane inicjały

Cukiernica (albo naczynie toaletowe)

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/399/ML - Kubek koniczny, wylew lekko wywinięty, wokół dna płaska karbowana kryza, płaszcz zdobiony wzorem repusowanym i rytowanym.  Kompozycja ujęta  u góry ornamentalnym fryzem i wężykiem, u dołu wężykiem i gładkim paskiem, podzielona na dwa pola pionowo skomponowanymi ornamentami rocaille z kratką. W jednym polu stoją dwaj mężczyźni zwróceni ku sobie w scenie rozmowy. Twarze z brodą i wąsami, nas głowach kapelusze z piórami, ubrani w kaftany z bufiastymi rękawami i szerokimi kołnierzami, spodnie do kolan i niskie buty. Jeden opiera się na drzewcu lancy, drugi wznosi do góry prawą rękę, lewą opierając na przypasanym rapierze. W drugim polu trzeci mężczyzna podobnie ubrany - ale w wysokich butach z szerokimi cholewami - idzie niosąc na ramieniu halabardę. Obok postaci schematycznie przedstawiona roślinność sugeruje, że sceny rozgrywają się w pejzażu. 
Na spodzie wężyk probierczy i punce ze znakami:
-  znak miasta Norrköping
-  znak złotnika

Kubek

Berg, Pettersson Johan

1735 — 1746

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/392/ML - Stopa ośmiolistna z ośmioma wydatnymi puklami; trzon krótki zdobiony rzedem perełek; korpus gruszkowaty pokryty dwoma rzędami pukli w formie kropel - większe na dole, mniejsze u góry; po bokach dwa ucha w formie litery

Cukiernica puklowana

nieznany

1848

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/384/ML - Czara ze szkła bezbarwnego, miejscami barwionego powierzchniowo, płytka, owalna, profilowana, z dekoracją szlifowaną (wachlarzyki i szlif brylantowy) i trawioną (wzór kwiatowy) - utrzymana w stylu biedermeier. Umieszczona na figurce delfina z podstawą czworoboczną o wklęsłych bokach i ściętych narożach, z nóżkami w kształcie spłaszczonych kulek. Po bokach czary ucha w formie wolut z liśćmi akantu i motywem łabędzi. Brzeg podstawy obiega pas wici różanej.
Na brzegu podstawy sygnatura wklęsła kursywą: 
-

Patera

Rotkiel, Karol Ernest

1833 — 1840

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/371/1/ML - Kwadratowy cokół, stopa okrągła o lekko wklęsłym profilu, trzon ośmioboczny, tulejka w kształcie wazonu z wywiniętym kołnierzem.
Na boku cokołu sygnatura wklęsła kursywą:
- K.Rotkiel
- w Lublinie
- przedzielone puncą oznaczającą próbę

Lichtarz

Rotkiel, Karol Ernest

1832 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/369/ML - Puchar dzwonowaty na niskiej stopie, z pokrywką. Powierzchnia pionowo żeberkowana, stopa i pokrywka wysklepione i profilowane. Na pokrywce umocowany uchwyt w kształcie spłaszczonej kulki z profilowanym wierzchem. Na stopie, korpusie i pokrywce rozłożone rytmicznie repusowane ornamenty komponowane z liści, wolut i lambrekinu. Pod jednym z nich na korusie grawerowany monogram

Puchar z pokrywką

nieznany

1741 — 1751

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/368/1/ML - Stopa okrągła wysklepiona, na kwadratowym cokole, trzon tralkowaty z dwoma talerzykami, tulejka w formie wazonu z wydatną profitką. Brzeg stopy i talerzyków zdobione moletowaną taśmą z wzorem naprzemiennych liści lauru i akantu.
Na  boku cokołu sygnatury:
-

Lichtarz

Sztern, I.

1866

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/365/ML - Korpus cylindryczny na wysokiej profilowanej stopie, ucho w ksztacie zbliżonym do litery

Kufel

Mundt, Dirick

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/364/ML - Cukiernica skrzynkowa prostokątna ze ściętymi narożami, na czterech nóżkach w formie uskrzydlonych lwich łap, z wieczkiem o wklęsło profilowanym brzegu. Górny i dolny brzeg obiega  moletowana taśma z motywem neogotyckich trójliści, szyld zamka ma formę różanego wieńca pod skrzydatą główką..W ścianki i wieczko wmontowanych jest 15 monet srebrnych:
1 ort Zygmunta III
1 talar pruski, 1818 r.
1 pięciofrankówka, 1811 r.
1 moneta austriacka, 1797 r.
1 moneta saska, 
2 monety polskie St.Augusta Poniatowskiego
1 dwózłotówka Królestwa Polskiego, 1825 r.
1 pięciozłotówka, 1831 r.
6 złotówek, 1831 r.
Na dnie sygnatura wklęsła kursywą:
- K. Rotkiel w Lublinie
i punca z oznaczeniem próby

Cukiernica

Rotkiel, Karol Ernest

1832 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/363/ML - Cukiernica owalnana niskiej stopie z czterema kulistymi nóżkami, z pokrywką w formie wieczka.
Podzielona na dwie części : 
- część dolna lekko wybrzuszona, o gładkiej powierzchni, kończy się w połowie wysokości wywiniętym kołnierzem; - część górna prosta uformowana jest z moletowanej taśmy, na której powtarza się trzykrotnie scenka antyczna: po rawej siedzący pod drzewem amorek gra na lirze, po lewej stoi grająca na lirze kobieta, pomiędzy nimi tańczą trzy inne.Górną krzwędź obiega pas stylizowanych neogotyckich trójliści.

Cukiernica

Rotkiel, Karol Ernest

1832 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/359/ML - Solniczka w kształcie prostokątnej łódki z dwoma wolutowymi uchami z okrągłego drutu, umieszczonej na figurce gryfa, z  podstawą prostokątną o wklęsłych narożach i czterech nóżkach w formie spłaszczonych kulek. Brzeg łódki wywinięty, wnętrze złocone. Brzegi łódki i boki podstawy obiega moletowana taśma z ornamentem roślinnym.

Solniczka

Rotkiel, Karol Ernest

1832 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/496/ML - Taca prostokątna o zaokrąglonych narożach, z dwoma uchwytami na krótszych bokach. Lustro gładkie, kołnierz podniesiony, trybowany w pionowe paski naprzemian szersze i węższe, brzeg obwiedziony sztancowaną taśmą z motywem palmetek, w narożach wzbogaconym maskami flankowanymi przez gryfy, uchwyty w formie  wolut połączonych toczoną tralką - w osadzeniach liście akantu. 
Na odwrocie sygnatura segmentowa:
- znak miejski Petersburga
- znak imienny złotnika

Taca

Sazikow

1835

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/494/ML - Solniczka składa się z dwóch czarek w formie muszli połączonych z pionowym, profilowanym uchwytem o zwieńczniu w formie makówki ustawionym na wydłużonej ośmiobocznej podstawie o wklęsłych bokach. Krawędź podstawy fasetowana, boki karbowane, cztery nóżki w kształcie spłaszczonych kulek. Wnetrze muszli złocone.
Na dnie podstawy sygnatura kursywą w owalnych ramkach:
- J.Gałecki
- w Lublinie
- punca owalna z przedstawieniem dłoni (sygnatura pomocnicza)
- wężyk probierczy
- znak probierni warszawskiej z próbą

Solniczka

Gałecki, Jan

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/469/ML - Cukiernica prostokątna o zaokrągłonych narożach, profilowana, na czterech akantowych nóżkach. Brzeg dolny i górny obwiedzione półwałkiem zmoletowanej taśmy: u góry z wzorem winorośli, na dole - trójliścia.Brzeg wieczka fasetowany, z przodu lekko wywinięty tworzy uchwyt. Na wieczku nałożona półplastyczna plakieta w postaci  asymetrycznej gałązki kwiatowej. Szyld zamka stanowi sztancowana plakieta z motywem winorośli. Wnętrze złocone.
Na dnie sygnatura wypukła we wklęsłych ramkach:
- J.Suchocki
- w Lublinie
i punca z oznaczeniem próby

Cukiernica

Suchocki, Józef

1839 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/649/ML - Mlecznik w kształcie spłaszczonej kuli z szerokim wylewem wywiniętym faliście i zaokrąglonym. Stopa niska, okrągła,  pierścieniowa. Ucho drewniane z okrągłego wałka, wygięte w kształt litery

Mlecznik

Rotkiel, Karol Ernest

1840 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/581/ML - Korpus o kształcie gruszkowatym, z wydłużonym wylewem, na trzech nóżkach, ucho profilowane. Krawędź wylewu wycięta faliście, korpus repusowany: na froncie rocaillowy kartusz, po bokach ornamenty wolutowe i kwiatowe.
Na spodzie znaki:
- urząd probierczy w Londynie
- próba Sterling
- oznaczenie roku

Mlecznik

White, Fuller

1754

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/578/ML - Solniczka w formie prostokątnej łódki z dwoma wysokimi uchami z podwójnego cienkiego wałka. Stopa niska, prostokątna, na czterech nóżkach w kształcie spłaszczonych kulek.
Na spodzie stopy sygnatura wypukła we wklęsłej ramce:
- J.Suchocki
- w Lublinie
i punca z oznaczeniem próby

Solniczka

Suchocki, Józef

1839 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/566/ML - Denko puklowane w formie dwóch złożonych symetrycznie muszli, zdobionych rzędami kampanuli i podobnie uformowane wieczko, z bogatszą dekoracją. Na powierzchni muszli relief przedstawiający dwa hipokampy z zakręconymi rybimi ogonami - prawy z głową konia, lewy z głowa orła - dosiadane przez putta. W polach między muszlami na dole slimak, u góry wąż. Ścianki boczne grawerowane : elementy pejzażu, ptak, królik, kwiaty i kratka regencyjna. Wnętrze złocone.
 Wewnątrz na denku i wieczku powtórzone punce ze znakami:
- miejska Paryża z 1. poł XVIII w. (litera S pod koroną
- złotnika o inicjałach

Tabakierka

nieznany

1730 — 1750

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/557/ML - Czara koniczna z brzegiem obwiedzionym wałkiem, trzon zdobiony kapturkiem z repusowanym w liście akantu, stopa okrągła z kwadratową plintą. Brzeg stopy karbowany. Na powierzchni czary grawerowany wzór stylizowanej wici roślinnej.
Na brzegu plinty sygnatury wypukłe majuskułą w prostokatnych ramkach:
- J.GAŁECKI
- w LUBLINIE
- punca owalna z przedstawieniem dłoni 
i punca okrągła z oznaczeniem próby

Pucharek

Gałecki, Jan

1840 — 1851

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/564/ML - Cokół niski, owalny o falistym wykroju brzegu, stopa wysklepiona zdobiona skośnymi puklami, trzon krótki, czarka w formie muszli przegrzebka, wewnątrz złocona.
Na spodzie znaki:
- miejski Wilna (św. Jerzy)
- imienny złotnika - majuskułą w prostokącie DANISZEWSKI

Solniczka

Daniszewski, Jan

1845 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/555/ML - Taca okrągła płaska, brzeg podniesiony, wywinięty, obwiedziony taśmą sztancowaną a motywem akantu. Na dnie grawerowana dekoracja. Pośrodku monogram

Taca

Rotkiel, Karol Ernest

1832 — 1850

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/552/ML - Cukiernica skrzynkowa, prostokątna o zaokrągłonych narożach, na czterech kulistych nóżkach.Przy wieczku uchwyt z kilku kuleczek malejących ku krańcom.Ścianki i wieczko zdobi grawerowany ornament w stylu neo-rokokowym.
Na dnie ryty monogram

Cukiernica

Gałecki, Jan

1857

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/545/ML - Brzusiec w formie spłaszczonej kuli, pośrodku zdobiony repusowanym pasem kimationu obwiedzionego dwoma półwałkami, brzeg górny z okrągłym rantem, wylew wywinięty, zaokrąglony. Wnętrze złocone. Stopa okrągła profilowana, ucho drewniane malowane na czarno, osadzone w dwóch tulejkach . Na brzuscu pod górną krawędzią grawerowany ozdobny monogram

Mlecznik

Malcz, Karol Filip

1853

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/544/ML - Kosz owalny na czterech nóżkach, z półokrągłym pałąkiem na zawiasie. W dolnej partii puklowany, wyżej gładki, z wydatnym wywiniętym kołnierzem, wewnątrz złocony. Nóżki z plastycznym wzorem winorośli, pałąk zdobiony karbowaniem i nałożoną na szczycie rozetą.

Kosz-patera

Rotkiel, Karol Ernest

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mt/542/ML - Korpus w kształcie spłaszczonej kuli, na niskiej stopie, wylew w formie dzióbka, ucho drewniane malowane na czarno, osadzone w dwóch tulejkach, pokrywka na zawiasie, płaska, w części środkowej wypiętrzona i ozdobiona puklowaną rozetą.Górna część brzuśca ozdobiona sztancowaną taśmą z wzorem spiralnie zwinietej wici roślinnej z kwiatami, uchwyt przykrywki zakończony drewnianą rozetką.

Imbryk

Holke, Jan Jerzy

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 45 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd