treść serwisu

Postać kobiety z dziećmi

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Dogońska wiedza na temat własnej religii, mitologii i otaczającego świata jest bardzo rozległa i rozbudowana. Jej dogłębną znajomością może się pochwalić jedynie wąskie grono mężczyzn. Poznawanie świata, praw nim rządzących, własnej kultury jest zawsze bardzo długim procesem. Dzieci i młodzież nabywają taką wiedzę poprzez aktywne uczestnictwo w pracach domowych, wydarzeniach rodzinnych oraz świętach wspólnotowych. Takie codzienne nauczanie nazywa się u Dogonów atemu. Polega ono na tym, że dzieciom wyjaśnia się pochodzenie nazwy, funkcję i znaczenie przedmiotów używanych w życiu codziennymi, roślin i zwierząt, a nawet mijanych ludzi. Dobrą okazją do przekazywania i przyswajania wiedzy jest uczestnictwo w zabawach i rozrywce. Regularnym nauczaniem zajmuje się ginna bana, który swoje ustne objaśnienia uzupełnia często rysunkami wykonywanymi na piasku. Okazją do nauki jest także przysłuchiwanie się dorosłym, którzy opowiadają legendy (poro-so), opowieści historyczne (so-pei), bajki (elume), zadają zagadki (enwenren), przywołują przysłowia (tanriyan) i śpiewają piosenki (nii). Dzieci nabywają też wiedzy o własnej kulturze, uczestnicząc w różnych uroczystościach, np.: Bulo – święto siewów, organizowane na przełomie maja i czerwca, Bogo – ceremonia z okazji ofiary składanej z pierwszych produktów roślinnych i zwierzęcych, mająca miejsce we wrześniu, czy Goru – święto zbiorów obchodzone na przełomie grudnia i stycznia. Dogońskie atemu wymaga współobecności i współdziałania kilku pokoleń.

Taki rodzaj kultury, w której wiedza przekazywana jest młodemu pokoleniu przez starsze nazwany został przez amerykańską antropolożkę Margaret Mead postfiguratywnym.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

dege

Autor / wytwórca

nieznany
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 16.5 cm, szerokość: 5.5 cm

Rodzaj obiektu

figura

Technika

ryte, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1951 — 2000

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Youga-Dogorou (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/7207

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd