
Kord
1400 — 1500
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Militaria
Topory w okresie średniowiecza były używane jako narzędzia ciesielskie, katowskie, rzeźnickie, ale sprawdzały się również jako broń obuchowo-sieczna, a nawet ciskana na odległość. Jednocześnie było to uniwersalne narzędzie wojownika – przydatne zwłaszcza w pracach obozowych. Funkcjonalność, dostępność i niska cena w porównaniu z mieczem przyczyniły się do ich upowszechnienia wśród piechoty plebejskiej. Jednakże nosili je przy sobie także rycerze, a oręż ten tym samym trafił jako jeden z symboli do heraldyki późnośredniowiecznej.
W literaturze przedmiotu do niedawna wszystkie topory średniowieczne określane były jako militaria. Jeszcze w 1996 roku, w publikacji bronioznawcy, Mariana Głoska o późnośredniowiecznej broni obuchowej, znajdujemy egzemplarze mogące służyć do walki, jak i ciesielskie – przydatne w pracach taborowych. Obecnie za topory stricte bojowe przyjmuje się te z symetrycznym ostrzem, którym zadawano przeciwnikowi zwykle rany tkanki miękkiej. Uderzenie obuchem mogło natomiast doprowadzić nawet do rozłupania czaszki wroga. Ciesielskie wersje toporów ostrzono tylko z jednej strony, formując ostrza asymetrycznie. Umożliwiało to uderzanie pod mniejszym kątem w stosunku do osi obróbki i uzyskiwanie gładszej powierzchni opracowywanego drewna. Opierając się na tych danych okazuje się, że prezentowany XV-wieczny topór z kolekcji broni Muzeum Narodowego w Szczecinie ze względu na ukształtowanie ostrza zaliczyć należałoby do narzędzi ciesielskich.
Podobny topór (oksza typu XII) został uwieczniony na skrzydle ołtarza z przedstawieniem Męczeństwa św. Piotra wykonanego przez warsztat frankoński w latach 50. lub 60. XV wieku (nr inw. MNS/Szt/131). Topory różnią się tylko formą nakładki na osadzie – na przedstawieniu ołtarzowym jest ona uwydatniona i pogrubiona, na prezentowanym egzemplarzu przechodzi zaś płynnie w osadę i wyróżnia się tylko wystającym ostrym zakończeniem. Na obrazie narzędzie leży w trawie, pozostawione tam prawdopodobnie przez cieślę, który tuż wcześniej ustawił krzyż i przygotował miejsce kaźni św. Piotra.
Justyna Bądkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 18.5 cm, szerokość: 19.4 cm
Rodzaj obiektu
topór, broń obuchowa, broń obuchowo-sieczna
Technika
kucie
Tworzywo / materiał
stal, żelazo, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1400 — 1500
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznana
1250 — 1325
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura łużycka
900 p.n.e. — 750 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.