
Stettin Bollwerk | Nabrzeże w Szczecinie
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Hans Hartig (1873–1936) po ukończeniu studiów u Eugena Brachta (1842–1921) w Dreźnie w 1906 r. powrócił do Berlina, z którym związał swe dalsze losy. Specjalizował się w widokach pomorskich miejscowości. Podstawę kompozycji malarskich u Hartiga stanowiły liczne szkice, studia rysunkowe oraz fotograficzne. Jego dzieła o tematyce marynistycznej cieszyły się dużym uznaniem odbiorców, a popularność artyście zapewniły wysokonakładowe graficzne reprodukcje jego prac malarskich. Hartig cały czas utrzymywał kontakt ze Szczecinem i Pomorzem, bywał m.in. w Gartz an der Oder, Trzebiatowie, Kamieniu Pomorskim, Nowym Warpnie. W 1916 r. był współzałożycielem Stowarzyszenia Artystów Pomorskich (Pommerscher Künstlerbund). Z aktywnego udziału w życiu artystycznym zaczął wycofywać się po dojściu do władzy partii nacjonalistycznej. Zmarł w lutym 1936 r. w swoim domu przy Gladitschstrasse 34 w Berlinie-Schönebergu. Został pochowany na tamtejszym cmentarzu przy kościele pw. Dwunastu Apostołów.
Obraz Port zimą przedstawia widok nabrzeża portu rybackiego na pokrytej krą rzece z umieszczoną na pierwszym planie niewielką barką i przycumowaną obok łódką. W tle pośród zwartej miejskiej zabudowy malarz umieścił dwie wieże, umożliwiające identyfikację okolicy. Przywodzą one skojarzenia z okrągłą Basztą Prochową oraz wieloboczną Basztą Menniczą w Goleniowie nad Iną. U Hartiga stały się autonomicznymi budowlami, w rzeczywistości jednak są elementami zachowanych do dziś fragmentów średniowiecznych murów miejskich. Zakupiony w 2006 r. do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie nastrojowy widok portowy, inspirowany nabrzeżem w Goleniowie jest jedną z kilkunastu znanych autorskich replik Hansa Hartiga z lat 30. XX w. Wszystkie one stanowią powtórzenie kompozycji namalowanej przez artystę w 1908 r. w dwu wersjach (mniejszej i większej), pokazanych podczas Wielkiej Berlińskiej Wystawy Sztuki (1908) oraz Wystawy Sztuki Niemieckiej w Nowym Jorku (1909).
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
dykta
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Pallmann, Kurt
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany malarz flamandzki
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Kurzątkowski, Juliusz
około 1926–1939
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.