treść serwisu

Portret mężczyzny

portret

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Witkacy, czyli Stanisław Ignacy Witkiewicz, jako syn uznanego malarza, architekta i teoretyka sztuki Stanisława Witkiewicza seniora, od najmłodszych lat przebywał w kręgu wybitnych artystów i naukowców starszego pokolenia. W dzieciństwie przyjaźnił się także z podobnymi sobie, obiecującymi indywidualistami, jak Leon Chwistek, czy Bronisław Malinowski. Studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod opieką Jana Stanisławskiego przerwał ze względu na presję ojca w połowie 1906 roku. Dwa lata później wrócił do pracowni Józefa Mehoffera oraz Władysława Ślewińskiego – malarzy dążących do dekoracyjnego, secesyjnego kształtowania formy. Namysł nad jej znaczeniem w dziele plastycznym Witkacy wyłożył w traktacie Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia (1919), przyłączył się także do awangardowej grupy artystycznej krakowskich formistów (1917–1922). W odróżnieniu od większości reprezentantów awangardy Witkacy zakładał dystopijny wpływ sztuki na życie. Nie godząc się na abstrakcję, uznał wyczerpanie innowacji konstrukcyjnych, brak możliwości dalszych zniekształceń realistycznego przedstawienia, czyli tworzenia „kompozycji perwersyjnych” i „harmonii przewrotnych”. Sztuka „czysta” wymiera zresztą według niego w erze demokratyzacji społeczeństw, mechanizacji pracy i uniformizacji kultury, gdyż metafizykę zastępuje użyteczność.

Konsekwencją tej postawy było całkowite zarzucenie malowania obrazów sztalugowych na rzecz pastelowych portretów jako komercyjnej działalności w ramach założonej w 1925 roku Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz”. Regulamin pracowni imitował zapisy prawne zwykłego podmiotu gospodarczego: określał reguły zawarcia kontraktu, rodzaje i ceny obstalunków, zasady współpracy z „agentami”. Męski wizerunek ze zbiorów szczecińskich powstał w drugim roku istnienia zakładu, kiedy Witkacy zaprzestał świadczenia usług w domu klienta. Portret należy do kategorii B+d – popularnej wśród zamawiających, stosowanej głównie w przypadku osób nieznanych artyście. Metoda „kreskowa” pozwalała tu na szybkie uchwycenie cech charakterystycznych oraz uwypuklenie urody podnoszące satysfakcję modela, mimo zastosowania elementów karykaturalności.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Napis;sygnatura: na recto u dołu z prawej; pierwszy wiersz ujęty w owal: TB+d | Witkacy 1926

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Portret mężczyzny portret

Autor / wytwórca

Witkiewicz, Stanisław Ignacy (1885-1939)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 64.5 cm, szerokość: 48.5 cm

Rodzaj obiektu

malarstwo, pastel (dzieło wizualne)

Technika

pastel

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1926

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Zakopane (województwo małopolskie), Warszawa (województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/WRys/249

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+