treść serwisu

Maska antylopy

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Różnorodność masek Dogonów jest niezwykła. Istnieje około 78 różnych typów. Wśród nich liczną reprezentację mają zwierzęta: ssaki, ptaki i gady. Maski zwierzęce chronią ludzi przed siłą życiową nyama – zwierząt zabijanych na polowaniach.

Maski antylop są jednymi z najpopularniejszych. Antylopy podziwiane są przez Dogonów za ich piękno oraz siłę i wytrzymałość. Wśród masek antylop pojawiają się: ka (w jęz. sigi-so tãna wao – „koń z buszu”), karanda (w jęz. sigi-so tãna nemdyu – „mięso z buszu”), karanjana (w jęz. sigi-so tãna soru – „włócznia z buszu”), kęlęmo jeñe (w jęz. sigi-so tãna sono – „koza z buszu”), sono (w jęz. sigi-so tãna sono – „koza z buszu”), gorugu (w jęz. sigi-so tãna ligiri), wilu (w jęz. sigi-so tãna sono – „koza z buszu”) i walu (w jęz. sigi-so tãna wao – „koń z buszu”). Są to różne gatunki antylop, czasami bardzo trudne do zidentyfikowania.

U Dogonów maski wykonują najczęściej mężczyźni, członkowie stowarzyszenia Awa, ci sami, którzy potem w nich tańczą. Czasami jednak wyrzeźbienie drewnianej części maski zleca się kowalowi, który oprócz posiadania wysoce cenionych umiejętności obróbki żelaza, uważany jest przez Dogonów za „mistrza drewna”. Maska jest przedmiotem/bytem zakazanym dla oczu kobiet i dzieci. Dotyczy to też jej wykonywania. Gdy mężczyzna przygotowuje swoją maskę w zagrodzie, jego żony, matka i dzieci muszą ją opuścić.

W potocznym rozumieniu słowo maska odnosi się tylko do części twarzowej. W rzeczywistości dogońską maską jest cała postać, ubrana w kompletny strój, trzymająca w dłoniach odpowiednie rekwizyty. Istotnym elementem kultu masek są poświęcone im ołtarze buguturu, na których sakralizuje się maski oraz składa się ofiary mające zapewnić ochronę tancerzom.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 111 cm, szerokość: 21 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

skręcane, malowane, ryte, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

barwniki naturalne, drewno, sznurek z włókna roślinnego

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1976 — 2000

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Republika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Sangha

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/6516

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd