treść serwisu

Maska gomintogo

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Maska gomintogo przedstawia głowę zwierzęcia z rodziny jeleniowatych. Jego charakterystyczną cechą jest rozłożyste poroże, w tym przypadku bardzo uproszczone i zredukowane do zaokrąglonej, wklęsłej figury kształtem przypominającej wielki czerpak. Maska jest świetnym przykładem sztuki dogońskiej, która wyróżnia się zgeometryzowanymi formami, symetrią, frontalizmem i statycznością. Przedstawienia antropomorficzne i zoomorficzne, częste w sztuce dogońskiej, są pozbawione naturalizmu. Ich oryginalne, indywidualne cechy są ukazane za pomocą symboli, które często są czytelne tylko dla wąskiej grupy wtajemniczonych.

Dogońskie maski chronią przed niebezpiecznym oddziaływaniem siły życiowej nyama. Jest to energia rozdzielona pomiędzy wszystkie byty istniejące na świecie, bardzo ważna dla ich normalnego funkcjonowania. Każde zwierzę również ma swoją nyama, która uwalnia się po śmierci „gospodarza”. Jeżeli śmierć nastąpiła w sposób naturalny energia życiowa przechodzi bez większych komplikacji na inne spokrewnione zwierzę, często dopiero co narodzone. Jednakże gdy zdarzyła się w sposób gwałtowny nyama staje się groźna dla jego sprawcy. Większość masek została wykonana po raz pierwszy właśnie po to, by chronić winowajcę nieszczęścia przed siłą życiową poszkodowanego.

Maska zakładana jest na twarz i tworzy całość dopiero ze strojem wykonanym z barwionych włókien roślinnych. Pierwsze tego typu stroje zostały wykonane w celu ukrycia narządów płciowych Matki Ziemi, skalanych przez bladego lisa Yurugu i są zapowiedzią końca chaosu. Podobnie jak inne maski dogońskie tańczy w trakcie świąt pogrzebowych Dama kończących długi okres opłakiwania zmarłego. Tancerzami zawsze są mężczyźni, członkowie stowarzyszenia Awa.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

gomintogo

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 58 cm, szerokość: 18 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1991 — 2000

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Republika Mali: region: Stołeczny Bamako; miasto: Bamako

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/6519

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd