treść serwisu

Maska pantery (myśliwego)

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Maski dogońskie tańczą w trakcie świąt pogrzebowych Dama, których celem jest odprowadzenie energii życiowej zmarłych (nyama) do miejsca ich ostatecznego spoczynku, w szeregi przodków. Tradycyjnie Dama poprzedza szereg rytuałów skupionych na tworzeniu nowych masek, naprawianiu i malowaniu starych, przygotowywaniu i barwieniu włókien. Prace te wykonują głównie członkowie stowarzyszenia Awa. Pierwszego dnia święta Dama składa się ofiary masce imina na. Następnie Mulono w tajnym języku sigi-so recytuje długą modlitwę oraz wzywa siły nadprzyrodzone do ochrony tancerzy przed różnymi złowrogimi duchami. Tancerze wychodzą z miejsca zwanego potocznie „schroniskiem”, w którym przechowywane są maski i przechodzą przez wioskę, wykonując po drodze szereg rytuałów niezwiązanych z tańcem. Na koniec docierają na główny plac i tańczą przy wtórze bębnów. Drugiego dnia, zwanego gondenu, zamaskowani tancerze odwiedzają tuż przed wschodem słońca dom zmarłego i tańczą na tarasie. Po zakończeniu tańców wracają do „schroniska”, tam zdejmują maski oraz kostiumy i udają się na plac wioskowy, gdzie wspólnie ze starcami piją sadi – napój ze sfermentowanych owoców drzewa sa (Lannea acida). Po południu maski znów wychodzą i tańczą na placu oraz na tarasie domu zmarłego. Trzeciego dnia zamaskowani tancerze gromadzą się na polu Hogona. Tam tańczą wokół motyki używanej przez zmarłego oraz glinianego naczynia z piwem konyo dostarczonego przez jego rodzinę. Następnego dnia motyka i naczynie są niszczone w buszu, co oznacza, że zmarły nie będzie już uprawiał ziemi ani pił piwa. Rankiem oraz po południu czwartego i piątego dnia maski tańczą kolejny raz na placu wioskowym. Szóstego dnia pojawiają się na głównym placu, następnie przechodzą na miejsce, na którym odbywa się targ, po czym odchodzą w kierunku „schroniska”, a święto Dama uznaje się za zakończone.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

nemdyu larani; danuama

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

część drewniana maski: wysokość: 36.2 cm, szerokość: 17 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

naszywane, skręcane, rozbijane, malowane, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

włókno roślinne (włókno z kory drzewa sa), muszle kauri, barwniki naturalne, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1951 — 2000

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Neni (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/7192

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd