Ukrzyżowanie Chrystusa
około 1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Płaskorzeźba ze sceną Modlitwy Chrystusa w Ogrójcu rozpoczyna cykl 11 płaskorzeźbionych obrazów o tematyce związanej z Męką Pańską, pochodzących z monumentalnego ołtarza pasyjnego z kościoła Mariackiego we Wkryujściu. Szczęśliwie zachowane fragmenty pozwalają rekonstruować pierwotną formę jako typową dla sztuki średniowiecznej nastawę ołtarzową w kształcie tryptyku, potocznie nazywanego szafą ołtarzową. Najważniejszą partię, zarówno ideowo jak i konstrukcyjnie, stanowiła część środkowa. Tutaj znajdowały się główne przedstawienia, którym był poświęcony ołtarz. Do niej mocowane były ruchome skrzydła przeznaczone do dwustronnej prezentacji. W dni powszednie skrzydła były zamknięte, ukazując na swych rewersach przedstawienia najczęściej malowane, uzupełniające główne treści ideowe, a w okresie późnego średniowiecza często również wizerunek nabożnego fundatora.
Uroczyste otwarcie skrzydeł to ceremonia odbywająca się jedynie w czasie celebrowania liturgii świątecznych. Wówczas oczom uczestników ukazuje się bogactwo kolorów i plastycznych kształtów zanurzonych we wszechobecnym złocie symbolizującym sferę boską – niebiańską. Rzeźby wkryujskie wypełniały wnętrze ogromnej, blisko siedmiometrowej długości szafy. Osiem mniejszych płaskorzeźb, w tym płyta z Ogrójcem, rozmieszczone były po cztery w kwaterach skrzydeł bocznych. Znana z biblijnych opisów chronologia wydarzeń Męki Pańskiej pozwala lokować płytę w lewej górnej kwaterze lewego skrzydła. Narracja kolejnych scen przebiegała od strony lewej do prawej i z góry na dół.
Kompozycja przedstawienia świadczy o dobrej znajomości niezwykle popularnych na przełomie XV/XVI wieku grafik o tematyce pasyjnej. Wyraźne analogie widoczne są zwłaszcza do miedziorytu o tym samym tytule wybitnego niemieckiego rytownika Martina Schongauera.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
sztuka sakralna, kwatera ołtarza, płaskorzeźba
Technika
złocenie, malowanie, rzeźbienie
Tworzywo / materiał
złocenia, pozostałości polichromii, drewno dębowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
warsztat zachodniopom.
około 1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
warsztat zachodniopomorski
około 1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
warsztat zachodniopomorski
około 1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.