
Martwa natura
martwa natura
około 1930
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Józek Pankiewicz odegrał ważną rolę w przemianach dokonujących się w sztuce polskiej przełomu XIX/XX wieku. Nauki pobierał w warszawskiej Szkole Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, a następnie w Akademii Petersburskiej. Był mocno związany z Paryżem. W ostatnich dekadach XX stulecia dużo podróżował – do Francji, Włoch, Holandii, Belgii, Niemiec i Austrii. W 1906 roku został profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W okresach wakacyjnych wyjeżdżał do Francji. Lata pierwszej wojny światowej spędził w Hiszpanii, następnie wrócił do Krakowa, gdzie był zaangażowanym pedagogiem. Wpłynął na kształtowanie się postawy artystycznej kilku pokoleń artystów. W swych uczniach zaszczepiał zarówno technikę malarską, jak i kulturę artystyczną. Na kartach historii sztuki zapisał się między innymi Komitet Paryski, czyli organizacja pomocowa dla studentów wyjeżdżających na studia malarskie do Francji, która została zawiązana przez Pankiewicza w 1923 roku na krakowskiej ASP. Z tego kręgu zrodził się kapizm (inaczej koloryzm), który wziął swój początek od liter K.P. – Komitetu Paryskiego. Działa kapistów cechowała koncentracja na kolorze, który był podstawowym środkiem wyrazu.
Obraz Martwa natura znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie powstał około 1924 roku, dokładnie w okresie, kiedy został założony Komitet Paryski. Był to czas kiedy Pankiewicz powrócił do tradycyjnej estetyki nawiązującej do sztuki dawnej. Na nowo zwrócił się do bezpośredniej obserwacji natury i prób jej utrwalania. Głównym źródłem inspiracji były galerie Luwru. Na obrazie ze szczecińskiej kolekcji przejawia się to realistycznym przedstawieniem. Interesująca nas w tym miejscu martwa natura zwraca uwagę dość luźną kompozycją, wszystkie przedmioty znajdują się jakby w przypadkowym ułożeniu. Są to też atrybuty związane z kuchnią śródziemnomorską (bakłażany, karczoch, oliwa itd.). Wszystko jest ułożone na bardzo jasnym pogiętym papierze, który najwyraźniej wybija się z kompozycji.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50.5 cm, szerokość: 65.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Fedkowicz Jerzy
około 1930
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Mierzejewski, Jacek
po 1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1900 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.