treść serwisu

Pejzaż morski

pejzaż morski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Teoria widzenia, jedno z najważniejszych dzieł teoretycznych Władysława Strzemińskiego, powstawało w okresie, kiedy artysta żył w biedzie po wyrzuceniu go z uczelni w związku z nieprzestrzeganiem doktryny socrealistycznej i postępującej gruźlicy. Publikacja ta dzięki jego studentom została wydana w 1958 roku. Strzemińskiego zajmowało zagadnienie świadomości widzenia i jego historycznych przemian. Najważniejszą była odpowiedź na pytanie czym jest świadomość wzrokowa. Zdaniem artysty jest ona „jednym ze stopni odbicia rzeczywistości świata, jaki dane społeczeństwo osiągnęło na danym poziomie swojego rozwoju historycznego. Składniki formy nie są niczym innym, jak środkami użytymi dla wyrażenia danej świadomości wzrokowej” (W. Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź 2016, s. 133). Co to oznacza? Teoria widzenia to koncepcja mówiąca o świadomym widzeniu oraz uzmysławia jego przemiany determinowane przez zmiany kulturowe i cywilizacyjne, podkreślając przy tym wzajemne oddziaływanie.

W szczecińskich zbiorach znajdują się dwie prace Strzemińskiego: Pejzaż z łódkami (ok. 1950) i Pejzaż morski (ok. 1950). Prace te są przykładem odpowiedzi, jak mogłaby wyglądać reprezentacja rzeczywistości na płótnie, gdyby przyjąć wytyczne teoretyczne sformułowane przez Strzemińskiego. Przede wszystkim można doszukiwać się próby oddania perspektywy czasoprzestrzennej zakładającej, że spojrzenie jest ruchome i zależne od wielu czynników. Ponadto – tu w szczególny sposób nawiązując do idei impresjonistów – maluje obraz używając kreseczek, wydłużając składowe przedstawienia, które determinują sposób postrzegania.

Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

  1. Znak odręczny: na verso; 27 VIII 1935
  2. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; W. Strzem.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Strzemiński, Władysław (1893–1952)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 20 cm, szerokość: 25 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

tempera

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1950

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Łódź (województwo łódzkie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/621

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd