treść serwisu

Brzeg morski

pejzaż morski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Ferdynand Ruszczyc należał do najbardziej hołubionych artystów polskich okresu modernizmu. Uczeń mińskiego atelier Kuźmy Jakowlewicza Jermakowa oraz absolwent pracowni Iwana Szyszkina i Archipa Kuindżiego w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych po uzyskaniu dyplomu osiadł w rodzinnej wsi. Tam powstało programowe płótno Ziemia (1898) – przyszły emblemat ruchów ludowych skupiających lewicującą, niepodległościową i antyklerykalną inteligencję. Pokazany w 1906 roku w wiedeńskim pawilonie Secesji obraz Nec mergitur okazał się drugą znaczącą kompozycją. „To nie wielki symbol jak «Ziemia» – lecz alegoria. «Ziemia» uderzała, jak silny zapach; tę symbolikę nie tylko rozumiał mózg, ale przed mózgiem odczuwały ją zmysły. «Nec mergitur» to mniej «realna» oprawa. Na rozhukanym morzu zwycięski okręt. […] Płynie spokojnie […] jak... Polska” – pisał Tadeusz Rittner (Sztuka polska w Wiedniu, „Świat” 1906, nr 20, s. 9–10). Ruszczyc-patriota zasłużył się polskiemu kształceniu artystycznemu w okresie międzywojennym, ale pasował też do nowego systemu politycznego oraz konstruktu Ziem Odzyskanych po drugiej wojnie światowej – jako postępowy szlachcic, protektor ludu, a przede wszystkim piewca idei państwa morskiego i prekursor rodzimego malarstwa marynistycznego. Zakupiony do zbiorów szczecińskich obraz Potok (1896) reprezentował okres przygotowawczy, poprzedzający namalowanie Ziemi. Okazją do nabycia kolejnych trzech, w tym Brzegu morskiego (1897), była tutejsza wystawa monograficzna Ruszczyca w 1965 roku, zatytułowana identycznie jak lokalny magazyn społeczno-kulturalny z lat 1956–1957 – Ziemia i morze. Ponad 100 prac przygotowała Janina Ruszczycówna, najstarsza córka artysty. We wstępie do katalogu ekspozycji zwrócono uwagę na obecność malarza w niemieckim Szczecinie podczas odwiedzin rodziny matki, Alviny Munch, pochodzącej z Nexø na Bornholmie.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Znak odręczny: na verso u góry; własność p. Ruszczyc-Nielubiczowej Janiny ; Bornholm - Vitte (?) | 1897. 18. VI
  2. Pieczęć, nalepka/naklejka: na verso pośrodku; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R.1937 Grudzień Nr. 2174 / 132 / | Ferdynand Ruszczyc | Brzeg morski | olej | WYSTAWA POŚMIERTNA FERD. RUSZCZYCA
  3. Znak odręczny, nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; F. Ruszczyc | Brzeg morza | olej na płótnie | wł. p. Janiny Ruszczyc-Nielubowiczowej
  4. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr Inw. Sp 393
  5. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; F. RUSZCZYC

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Ruszczyc, Ferdynand (1870–1936)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 29.5 cm, szerokość: 44.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno naklejone na tekturę

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1897

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/78

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd