
Postać kobiety z dziećmi
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Sztuka dogońska obfituje w przedstawienia wyobrażające kobietę z dzieckiem. Nawiązują one symbolicznie do cenionej w Afryce miłości macierzyńskiej oraz kobiecej płodności. Posiadanie potomstwa jest bardzo ważnym aspektem życia nie tylko u Dogonów, ale w całej Afryce. Dzieci uważane są za wyraz bogactwa i prestiżu. Stanowią rodzaj inwestycji – im większa liczba potomków, tym bardziej rosną szanse na dostatnią i bezpieczną przyszłość.
Brak dzieci traktowany jest jak klęska, odwrócenie boskich praw, zaniedbanie. To na kobiecie ciąży zawsze społeczna presja związana z koniecznością ich posiadania, bo tylko płodna Dogonka spełnia swoją rolę społeczną, wykonuje boski plan, pośrednio wpływa na urodzaj ziemi i gwarantuje ciągłość pokoleń.
Według Ogotemmelego Dolo, mędrca, który przekazał znaczną część wiedzy swego ludu Marcelowi Graule’owi – francuskiemu antropologowi, duży wpływ na płodność kobiety mają słowa mężczyzn kierowane w jej stronę. Każdy bowiem mężczyzna, rozmawiając z kobietą w ciągu dnia zaszczepia w niej „niebiański zarodek” i tym samym wspomaga jej płodność. Zupełnie inaczej działają na kobietę rozmowy nocne, które niszczą ów zarodek i sprawiają, że staje się niezdolna do prokreacji. Nie tylko rozmowy mają znaczenie, ważna jest również jakość wypowiadanych słów. Każde złe słowo skierowane przez mężczyznę do kobiety przedostaje się wraz z wdychanym powietrzem do nosa i wędruje przez gardło, wątrobę aż do narządów rodnych zanieczyszczając je, a wypowiadane w odwrotnym kierunku, oddala kobietę od mężczyzny i spłodzenie potomka staje się niemożliwe.
Aby oczyścić ciało, zmyć krzywdzące słowo i tym samym przywrócić płodność, kobieta musi smarować się olejkiem z drzewa sa (lannea acida) przechowywanym zwyczajowo w naczyniu, przypominającym swym kształtem płód.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 27 cm, szerokość: 13 cm
Rodzaj obiektu
figura
Technika
ryte, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.