
Portret trumienny męski
między 1701 — 1720
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Kajetan Hryniewiecki pochodził z rodziny niezbyt zamożnej szlachty. Dobra, tytuły i najwyższe odznaczenia zawdzięczał swojej energii, inteligencji i pracowitości. Znajdujący się w kolekcji muzealnej portret sarmacki przedstawia go w stroju kontuszowym. Inskrypcja w dolnej części obrazu nie pozostawia wątpliwości co do zasług modela. Działał nie tylko w polityce lokalnej, ale i ogólnopolskiej. Dzięki przyjaźni z ojcem Stanisława Augusta Poniatowskiego znalazł się w kręgu zaufanych ludzi władcy (jako afidowany przyjaciel). W 1764 roku został wybrany do pierwszego składu Komisji Skarbu Koronnego. W konfederacji barskiej nie uczestniczył, stając po stronie króla, co ów docenił, nadając mu w 1772 roku Order Świętego Stanisława, a następnie w roku 1780 Order Orła Białego.
Stanisław August Poniatowski odwiedził Hryniewieckiego w podlubelskim Markuszowie. W 1782 roku powierzył mu godność wojewody lubelskiego. Liczne obowiązki nie przeszkadzały wojewodzie w czynnym udziale w pracach sejmowych. Poza czasem sesji sejmowych przebywał głównie w swoich dobrach w Markuszowie i w Lublinie, gdzie dał się poznać jako sumienny prezes Komisji Dobrego Porządku. Za jego prezesury wybrukowano ulice, odnowiono bramy miejskie, podjęto budowę mostu. Zapamiętano go również jako domatora, człowieka pedantycznego i oszczędnego, „oryginała”, który w trosce o woskowane połogi kazał odrywać podkówki z butów gości...
Miał niespożytą energię, choć był chorowity. Ostatnie lata życia spędził głównie w Markuszowie, nie zaniedbując obowiązków publicznych. Zmarł w 1796 roku. Portret Kajetana Hryniewickiego mógł powstać jako wizerunek oficjalny, upamiętniający tę niezwykle energiczną i aktywnie obecną w polityce postać. Patrząc na konwencjonalny i anachroniczny konterfekt sarmacki, widzimy realistycznie ukazaną postać wojewody i prezesa Komisji Dobrego Porządku, szlachcica dumnie prezentującego ordery.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 76 cm, szerokość: 59 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1701 — 1720
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1760
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1746
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.