treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: szlachta

Liczba wyników: 39

Obiekty

26
S/T/42/ML - Para butów z wysokimi cholewkami. Cholewka z miękkiej,zielonej skóry,  z dekoracyjnym haftem złotą nicią. Haft z dużym motywem kwiatowym: piwonie, kampanule i drobne kwiatki niezapominajki, tulipany(?), wydłużone liście i wici roślinne, wygięte łukowato.  Wewnatrz buty mają wykończenie białym, cienkim płótnem. Brzegi cholewki obszyte złota koronką z frędzlą. Podeszwy cieńkie z jednego kawałka skóry, bez obcasów, płaskie, z przodu prosto ścięte. Obydwie, skórzane podeszwy mają taki sam wykrój, bez rozróżnienia na lewą i prawą.

Buty safianowe

nieznana

1791 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

awers grafiki

Ubiory szlachty z `Album Polonais`

Lewicki Jan Nepomucen

1853

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ML/H/320 - Pocztówka czarnobiała z widokiem na plac Litewski (Adolf Hitler Platz) w Lublinie w czasie okupacji hitlerowskiej. Na awersie od frontu dawny Pałac Rządu Gubernialnego. Główny korpus gmachu trzykondygnacyjny. Boczne skrzydła dwukondygnacyjne. Z lewej strony budynek zasłonięty drzewami. Na dachu zatknięta flaga. Na pierwszym planie trawniki i rabaty. Fotografia otoczona białym tłem. W p.d. rogu w owalu nazwa wydawnictwa „Stengel” naniesiona drukiem. Stylizowane na odręczne pismo litery w kolorze białym. Krawędzie karty nieregularne. Na rewersie w l.g. rogu tytuł pocztówki. U góry, pośrodku, powtórzone logo wydawnictwa. Pod nim pełna nazwa i adres wydawcy oddzielające pole na korespondencje od pola na adres. W l.d. rogu informacja o lubelskiej księgarni Karla J. Ludwiga kolportującej pocztówki. Napisy w języku niemieckim. W p.d. rogu nr wydawniczy serii (?). Napisy i linatura w kolorze czarnym. Brak śladów obiegu pocztowego.

Pocztówka - Adolf Hitler Platz

Stengel & Co.

1939 — 1944

Muzeum Narodowe w Lublinie

Król w peruce en catogan stoi z lewą ręką wspartą na biodrze, prawą opiera na regimencie. Ubrany jest w szustakor czerwony, obszyty złotym galonem, pod nim widoczny kirys i długa oliwkowozłota kamizela, na szyi biały halsbad z wpiętą szpilą, rękawy białej koszuli obszyte koronką. Przez pierś króla biegnie błękitna wstęga z krzyżem orderu Orła Białego, na kirysie zawieszony order Złotego Runa, u lewego boku widoczna rękojeść szpady. Po prawej stronie leży królewski płaszcz podbity gronostajami z gwiazdą orderu Orła Białego, na nim szyszak. W tle po lewej widoczny w dali oddział artylerii i płonące miasto, po prawej fragment drzewa. Ponad głową króla na tle pochmurnego nieba napis:
AUGUSTUSII / ELECTOR SAXONIAE IN REGEM EST PUBLICUM / INTERIUS EXTERIUSQ PACIFICAVIT, CAMENECUM A TURCIS / SINE EFFUSIONE SANGUINIS VINDICAVIT, PEREM PATRIAE DICI SE / MERUIT, PRINCEPS POTENS ET MAGNANIMUS, SINGULARI BONITATE / REGNUM IN PACE GUBERNANDO, REGNAVIT ANNIS 37 OBIIT / VARSAVIAE A 1733
(August II elektor saski, królem wybrany, społeczność wewnętrzną i zewnętrzną uspo-koił, Kamieniec od Turków bez upustu krwi przyłączył, na nazwanie się ojcem ojczy-zny zasłużył, książę wielmożny i wspaniałomyślny, ze szczególną dobrocią rządził królestwem w pokoju, panował 37 lat zmarł w Warszawie w 1773)

Portret Augusta II Sasa

Silvestre, Louis de

1733 — 1734

Muzeum Narodowe w Lublinie

Mężczyzna w starszym wieku - Hetman Wacław Rzewuski - przedstawiony w ujęciu do bioder, w postawie stojącej, w 3/4 zwrócony w stronę prawą. Lewą rękę ma założoną na biodro, w prawej trzyma złotą buławę wysadzaną kamieniami. Ubrany w czerwony kontusz, biały żupan, przepasany ozdobnym pasem kontuszowym koloru złoto-białego, z delikatnym ornamentem kwiatowym. Na piersiach - z lewego ramienia do prawego boku - przewieszona ciemnoniebieska wstęga Orderu Orła Białego, na piersi - gwiazda tegoż orderu. Do pasa przypięta ozdobna karabela (widoczna srebrno-brązowa rękojeść). Twarz pulchna, z rumieńcem. Duże, niebieskie oczy. Łysiejący - resztki ciemnych włosów z tyłu głowy. Długa broda i wąsy. Tło oliwkowoszare. Przy lewej krawędzi płótna - fragment stylizowanego drzewa. Wśród gałęzi tarcza herbowa z koroną pięciopałkową - herb Krzywda.

Portret hetmana Wacława Rzewuskiego

nieznany

1778 — 1779

Muzeum Narodowe w Lublinie

meble - Ujęcie z przodu; Krzesło/Zydel - oparcie wycięte w kształcie dwugłowego orła. Siedzisko trapezowe ze ściętymi narożami. Oparcie /zaplecek wpuszczone w siedzisko i zamocowane za pomocą klinów. Zdobione wycięciem w postaci dwugłowego ptaka/orła. Osią tej kompozycji jest wycięcie w kształcie małego serca. Góra oparcia zwieńczona koroną. Do spodu siedziska przymocowane dwa spągi z wpuszczonymi w nie, rozchylonymi nogami o przekroju koła i ściętymi narożami. Siedzisko i nogi malowane ciemnogranatową farbą, oparcie ciemnobrązową. Zdobienia zaznaczone kolorem czerwonym i złotym.

Zydel

nieznany

przełom XIX i XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret Jürgena Valentina Winthera - ujęcie z przodu; Portret w formie wpisanego w owal popiersia mężczyzny o falowanych, czarnych włosach sięgających długością poniżej uszu, z prosto uciętą brodą i wąsami. Mężczyzna o prostym nosie i szerokich ustach spogląda brązowymi oczami w lewo. Strój jest ciemny brązowo-czarny, tkanina ozdobiona haftem. Szeroki, gładki, biały kołnierz jest postawiony i wywinięty na boki. Na piersi zawieszone są  złote łańcuchy oraz medalion z przedstawieniem portretowym pary. Owal z portretem okala prostokątne, malarskie obramowanie w formie iluzjonistycznej, szarej ramy z trójkątnymi ostrosłupami w rogach.

Portret Jurgi Valentina Winthera

portret męski

nieznany

przed 1618

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina - ujęcie z przodu; Owal ujęty czarnym obramieniem stanowi centrum kompozycji. W obramieniu herby przodków m.in.: Güntersbergów, Borcków, Blanckenburgów, Schwerinów, Kleistów, Eickstedtów, Rexsingerów i Oppenów. W zwieńczeniu dwa duże herby rodzin von Ramin i von Berge. Centralne pole, po bokach którego dwie hermy w postaci aniołów ze skrzydłami uniesionymi ku górze, przedzielone na pół napisem na czarnym tle: „Ich bin die Aüffersteung undt daß leben wer An mich glaubet”. Nad napisem przedstawienie zmartwychwstałego Chrystusa, odzianego w perizonium i czerwoną powiewającą pelerynę, trzymającego proporzec i unoszącego się nad grobem na tle jaśniejącego pola. Po bokach otwartego grobowca grupa budzących się żołnierzy. W dolnym polu przedstawienie ukrzyżowanego Chrystusa. Pod krzyżem czaszka i piszczele. U góry biała podpięta zasłona. . Po obu stronach krzyża, w czarnych strojach zostali przedstawieni Bernd Otto von Ramin i jego małżonka Ilsa Sabina von Berge oraz ich dwanaścioro dzieci – sześciu synów i sześć córek. Dwoje dzieci ma zaznaczone nad głowami czerwone krzyżyki. Podobizny dzieci są malowane pobieżnie, natomiast ujęcia rodziców są portretowe, choć i tak bardzo schematyczne. U dołu umieszczono inskrypcję ujętą w liście akantu z wkomponowaną główką putta.

Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina

nieznany malarz pomorski

1668

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 26 obiektów

Kolekcje

11

Ścieżki edukacyjne2

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd