treść serwisu

Apollo alla presenza di molto Numi ordina sia scorticato Marsia | Apollo w obecności bogów olimpijskich zarządza odarcie Marsjasza ze skóry

scena mitologiczna

Jest częścią kolekcji: Grafika włoska

Nota popularyzatorska

Scena mitologiczna rytowana przez Carla Labruzziego (1748–1817) według pierwowzoru Michała Anioła Buonarottiego (1475–1542) ukazuje jeden z czynów Apolla, opiekuna sztuk pięknych, który w obecności bogów olimpijskich zarządza odarcie Marsjasza ze skóry. Obnażony Marsjasz zwisa wzdłuż pnia suchego drzewa, do którego został przywiązany za nadgarstki. Przed nim leży syringa – instrument muzyczny na którym zwykł grać. U jego stóp przyklęka kat i trzymając nóż chwyta muzyka za nogę, aby go obedrzeć ze skóry. Kara ma być wymierzona za to, że Marsjasz ważył się konkurować z Apollem w pięknej grze na instrumencie. Bóg siedzi obok, na kamieniu, z lirą w ręku, a za jego plecami stoją poruszeni Herkules wsparty na maczudze oraz kilkoro bogów: Merkury, Wenus, Mars i Zeus. Naprzeciw Apolla, po drugiej stronie drzewa, zasiadł król Midas w czapce zasłaniającej ośle uszy i w koronie. Za nim stoją mieszkańcy królestwa. W głębi, w gaju porastającym górski stok, dwie postacie rozpaczają nad męczeństwem Marsjasza.

Kompozycja Apollo alla presenza di molti Numi ordina sia scorticato Marsia pochodzi prawdopodobnie z cyklu 12 plansz do dzieła Nicola Passeriniego Cenni dopo le opere di Michelangelo a Firenze wydanego w Rzymie na początku XIX wieku, którego niemieckie wydanie nosiło tytuł Umrisse nach den Werken des Michelangelo in Florenz.

Carlo Labruzzi, rysownik, malarz i rytownik, w 1781 przyjęty do Congregazione Virtuosi, a w 1796 do Akademii św. Łukasza, początkowo malował pejzaże z historycznym sztafażem. W późniejszym okresie tworzył kompozycje o różnorodnej tematyce. Podczas pobytu w Polsce w 1778 malował portrety rodziny Potockich. Od 1814 był dyrektorem akademii w Perugii. Współpracował z oficynami Kunstverlag Frauenholz w Norymberdze i Dall’Armi w Rzymie. Wykonał cykle rycin konturowych wg malowideł Masaccia (1401–1428) w bazylice San Clemente w Rzymie i kompozycji Michała Anioła we Florencji oraz cykl widoków Rzymu i okolic. Specjalizował się w rysowaniu postaci typowych, grup postaci oraz ubiorów, które zostały opublikowane w kilku cyklach.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na recto pod przedstawieniem, po środku; Apollo alla presenza di molti Numi ordina sia scorticalo Marsia. | Il re Mids assiste colle orecchie (...) coperte, perche cangiate in orecchie asinine.
  2. Napis: na recto pod opisem przedstawienia po prawej; C. Labruzzi fece.
  3. Napis: na recto pod opisem przedstawienia, po lewej; M. A. Bonaroti inv.
  4. Napis: na verso pośrodku; 548
  5. Napis;pieczęć: na verso pośrodku; pieczęć okrągła sepią z datą dopisaną ołówkiem: Museum Stettin 1907
  6. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć prostokątna w kolorze lila ze śladami po startym dawnym numerze inwentarzowym a kolejnym przekreślonym: M.P.Z. | Szczecin | Dział... | nr... | 731

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rytownik: Labruzzi, Carlo (1748-1817)
autor pierwowzoru: Buonarotti, Michał Anioł (1475-1542)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 318 mm, szerokość: 350 mm
odcisk: wysokość: 318 mm, szerokość: 331 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

akwaforta

Tworzywo / materiał

papier welinowy

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

około 1801 — 1810

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Florencja (Włochy) - opracowanie, nieznane - wydanie

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/2438

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd