treść serwisu

Amaltea Iouem recens natum nutrit | Amaltea karmiąca małego Jowisza

grafika reprodukcyjna

Jest częścią kolekcji: Grafika włoska

Nota popularyzatorska

Rycina przedstawia scenę mitologiczną według reliefu w pałacu Giustiniani, który obecnie znajduje się w Museo Gregoriano Profano na Watykanie. Nimfa Amaltea karmi z rogu obfitości małego Jowisza, którego matka ukryła na Krecie w grocie Dikte na Górze Ajgejskiej (Koziej), aby nie połknął go ojciec, Saturn. W arkadzie prowadzącej do groty młody satyr gra na syrindze zagłuszając płacz dziecka. Nad głową satyra orzeł, towarzysz Jowisza, dzieli upolowanego zająca by nakarmić pisklęta siedzące w gnieździe. Wąż, atrybut Jowisza, wije się po pniu strzegąc gniazda.

Plansza nr 26 pochodzi z albumu Admiranda Romanorum antiquitatum zawierającego oprócz strony tytułowej i kompozycji z dedykacją, 80 plansz z reprodukcjami godnych uwagi reliefów rzymskich odwzorowanych na podstawie ruin antycznych budowli i zabytków z wykopalisk na Kapitolu.

Autorem rycin był Pietro Santi Bartoli (1635–1700), opisy wykonał Giovanni Bellori (1613–1696), bibliotekarz Krystyny Szwedzkiej i wpływowy krytyk sztuki, a całe dzieło, opatrzone dedykacją dla kardynała Flavio Chigi (1631–1693), wydał w Rzymie w 1693 roku Domenico de' Rossi (1659–1730). Publikacja miała kilka wydań, niniejsza karta pochodzi z 1797 roku.

Pietro Santi Bartoli był malarzem, rysownikiem, rytownikiem oraz starożytnikiem. Studiował u Pierre’a Lemaire’a (1612–1688) i Nicolas'a Poussin'a (1594–1665) w Rzymie. Poświęcił się jednak grafice dokumentującej dzieła sztuki starożytnej. Należał do kręgu antykwariuszy, artystów i miłośników antyku. Uważany był za głównego przedstawiciela kierunku archeologicznego wśród XVII-wiecznych rzymskich rytowników. Publikował prace upamiętniające dzieła sztuki i architektury, które stały się źródłami do opracowań dziejów kultury antycznego Rzymu. Były to m.in. cykle reprodukcji reliefów z kolumn Trajana i Marka Aureliusza, malarstwa rzymskiego, grobowców, portretów, gemm czy lamp. Był kustoszem kolekcji, osiadłej w Rzymie, królowej Szwecji, Krystyny a w latach 1696-1700 pełnił urząd konserwatora antyku (Commissario delle Antichità) w Państwie Kościelnym.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Pieczęć;napis: na verso w lewym dolnym rogu; okrągła, różowa: Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie Biblioteka
  2. Pieczęć;napis: na verso po prawej, pośrodku; prostokątna, lila, ołówek: M.P.Z. | Szczecin | Dział... | Nr... 1750
  3. Napis: na recto pod przedstawieniem; 1. AMALTHEA Iouem recens natum nutrit, eique puero in Dictęo antro è taurino Acheloi cornu caprinum lac prębet | 2. SATYRICVS prę lętitià calamos inflat, et canit. Hoc est argumentum marmoris huius IOVI PVERO dicatum | 3. AQVILÆ verò, quarum alterâ Leporem eiuscerat, alterâ pullis suis in nido aduersus Draconem subuenit, reponendę sunt | inter parerga, ornatus causa à sculptore addita
  4. Napis: na recto poniżej legendy pośrodku; Romæ ex Officina Dominici de Rubeis Hęredis Io. Iacobi de Rubeis ad Temp. S. M.æ de Pace cum Priu. S. Pont. e Super. perm.
  5. Napis: na recto u dołu po prawej; In Aedibus Iustinianis
  6. Napis: na recto w prawym dolnym rogu; 26

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Bartoli, Pietro Santi (1635-1700)
Perrier, François (1594-1649)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 364 mm, szerokość: 266 mm

Rodzaj obiektu

akwaforta (odbitka)

Technika

akwaforta, miedzioryt

Tworzywo / materiał

papier czerpany żeberkowy z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1797

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym, Włochy - 

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3992/25

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd