treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: ikonografia Szczecina

Obiekty

39
Grafika - widok Szczecina z lotu ptaka - Ujęcie z przodu w ramce. Podkolorowany akwarelą miedzioryt przedstawiający widok Szczecina z lotu ptaka, będący uproszczoną redakcją grafiki G. Brauna i F. Hogenberga. Oglądana od zachodu panorama ukazuje miasto w obrębie murów z bezpośrednim sąsiedztwem ogrodów i fos, z zabudową przedbramii, wików, kościoła św. Georga (u dołu po prawej), piką strzelecką itd. oraz głęboką perspektywą prawobrzeża z licznymi odnogami rzek, lasami i sylwetami miejscowości wśród wzgórz i lasow po wschodniej stronie Odry. Szeroki nurt rzeki z różnorodnymi statkami i łodziami, zakomponowanej falistą linią wzdłuż całego arkusza, ogranicza dolną strefę miasta opracowaną w konwencji stosunkowo precyzyjnego planu, od górnej zdominowanej zaroślami rozdzielonymi ciekami rzek dalekiej od wierności z topografią. Konwencja widoku z lotu ptaka uzasadnia zastosowanie umownej perspektywy, która umożliwia ukazanie przebiegu wszystkich ulic i placów oraz bloków zabudowy ze schematycznym układem domów i charakterystycznymi budowlami. Widok ujęty w ramkę.

Widok Szczecina z lotu ptaka

Bertius Petrus

1632

Muzeum Narodowe w Szczecinie

plan miasta, mapa, grafika, miedzioryt, ikonografia - Ujęcie z przodu. Czarno-biały miedzioryt; czarno-biały plan miasta.

Plan Szczecina z fortyfikacjami i umocnieniami

Bodenehr Gabriel

około 1725

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kolorowany akwarelą miedzioryt z planem miasta - Ujęcie z przodu, z lekkim skrzywieniem lewego górnego rogu do dołu. Panorama miasta przed trójkątnymi murami obronnymi. Za nimi rzeka ze statkami, za rzeką właściwe miasto z domami, kościołami, zamkiem, wiatrakami. Przed murami drewniany mostek i wąska dróżka prowadząca do miasta. Na dróżce, po lewej stronie pojedynczy przechodnie oraz trzej jeźdźcy w czerwonych i niebieskich płaszczach oraz czarnych trójgraniastych kapeluszach. U dołu rysunku ozdobne obramowanie herbu Szczecina. Po prawej stronie łódka z czterema wiosłującymi mężczyznami w czerwonych, niebieskich i żółtych płaszczach oraz czarnych trójgraniastych kapeluszach. Przy łódce spienione fale morskie. Przy wybranych budowlach podpisy czarnym tuszem oraz numerki. Na dole legenda z najważniejszymi budowlami i rzeką. Po prawej stronie legenda w j. niemieckim, po lewej w j. łacińskim. Pod legendą nazwiska twórców i wydawcy. Cały rysunek wraz z legendą obwiedziony dekoracyjnym obramowaniem w kształcie geometrycznego wzoru.

Widok Szczecina

Werner Friedrich Bernhard

około 1735

Muzeum Narodowe w Szczecinie

czarno-biała litografia tonowana na papierze - Ujęcie z przodu ilustracji bez arkusza; panorama miasta oglądana z brzegu rzeki, sprzed długiego mostu. Na moście liczni przechodnie i dwukonne powozy. Na pierwszym planie nabrzeże z grupkami postaci, beczkami i skrzyniami. Wzdłuż nabrzeży ciasno ustawione barki, żaglowce i łodzie, na wielu załoga przy pracy. Pojedyncze statki i łodzie płynące po rzece. Kamienice bulwaru nabrzeżnego ukazane z detalami jak szyldy, ogrodzenia, pojedyncze drzewa. Nad ich dachami zabudowa starego miasta z zamkiem i kościołami. Po lewej stronie zabudowania wojskowe, ponad nimi zabudowania nowej dzielnicy. Niebo z białymi obłokami zajmuje połowę kompozycji.

Panorama Szczecina od wschodu

Frank Gustav

około 1860

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - fantazyjny widok Szczecina - Ujęcie z przodu. Fantastyczny - wyimaginowany widok Targu Końskiego, ob. pl. Orła Białego w Szczecinie, ukazanego jako obszerny plac miejski zakomponowany po przekątnej widoku. Plac obudowany 2-3 kondygnacyjnymi, okazałymi kamienicami z wysokimi dachami z wystawkami. Wzdłuż linii zabudowy niewielkie drzewa i długie drewniane ławki. W narożu placu w centrum kompozycji zbiornik wodny otoczony murkiem (rodzaj zakończenia zatoki z mostami widocznymi w tle) z budynkiem studniowym (?) w środku. Po lewej najokazalszy budynek 4 skrzydłowy, 3-kondygnacyjny z 2 wieżami, do którego prowadzi most ponad lewą częścią basenu. W obrębie placu na pierwszym planie ożywiony ruch pieszych i jeźdźców, powozy,wóz z 4 końmi, konie prowadzone przez handlarzy, psy, ludzie pchający taczki, przechadzający się po placu. W tle drzewa o linii nasadzeń sugerujących układ bastionowy.

Fantazyjny widok Szczecina w rejonie Placu Orła Białego

Basset Andre

około 1800

Muzeum Narodowe w Szczecinie

widok na Wieżę Dzwonów zamku szczecińskiego z ul. Korsarzy - ujęcie z przodu; Widok w układzie pionowym z uliczki (ul. Kosarzy) na Wieżę Dzwonów Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Wieża wraz z fragmentem skrzydła menniczego widoczna w centrum kompozycji na zamknięciu ulicy obudowanej z obu stron kamieniczkami. Po prawej w perspektywicznym skrócie ukazane dwa 3-kondygnacyjne budynki z 2-spadowymi dachami. Elewacje z wejściami w łuku pełnym, z charakterystycznym podziałem międzypiętrowym. Na górnych kondygnacjach przy oknach zwisające czerwone kwiaty. Po lewej fragment kamienicy czynszowej 4-kondygnacyjnej z gzymsami dzielącymi. Dalej w stronę zamku wysokie ogrodzenie, za którym rośnie okazałe drzewo. Wieża zamkowa z wejściem poprzedzonym przybudówką z trójkątnym tympanonem. Powyżej 4 kondygnacje wyznaczone dwoma wąskimi, wysokimi oknami; analogiczne, niższe w trójkątnym tympanonie, ponad którym wieżę wieńczy wieloboczna latarnia z miedzianym hełmem. Wieża z 2 oknami na każdej z 4 kondygnacji. Skrzydło mennicze 3-kondygnacyjne z wysokim dachem ceramicznym. W parterze zamknięty łukiem pełnym zamurowany przejazd z niewielkim oknem. Po lewej przy narożniku czerwona skrzynka pocztowa, nad nią gazowa latarnia. Widoczny w perspektywicznym skrócie szczyt z podziałem gzymsowym oraz 2-kondygnacyjny budynek bramny pomiędzy wieżą i skrzydłem. Wylot ulicy podkreślony silnym rozświetleniem na jezdni. W prawym dolnym narożniku sygnatura Runge czarną farbą.

Widok na Wieżę Dzwonów zamku szczecińskiego z ul. Korsarzy

Runge, Helene

1910 — 1919

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grafika - pejzaż portowy - Ujęcie z przodu. Akwaforta na papierze w kolorze sepiowym przedstawiająca port w Szczecinie. Widok od strony północnej na Odrę w rejonie Wałów Chrobrego z panoramą miasta. Na pierwszym planie niewielki parowiec przycumowany do dalb na rzece w trakcie wyładunku towaru do stojącej obok szerokiej, płytkiej barki. W głębi po lewej drugi statek widoczny od strony dzioba w otoczeniu płytkich barek. Obok w tle kolejna jednostka stojąca bliżej nabrzeża. W tle ukazano panoramę Wałów Chrobrego z 2-wieżowym budynkiem rejencji po prawej stronie (ob. Urząd Wojewódzki), gmachem muzeum (z niską wieżą częściowo zasłoniętą przez komin statku) oraz wydłużonymi budynkami dawnego urzędu finansowego i zakładu ubezpieczeniowego (ob. Akademia Morska), przed którymi schematycznie zaznaczono skarpę w stronę nabrzeża. Po lewej fragment sylwety Starego Miasta z wysoką wieżą kościoła św. Jakuba i zespołem wież zamkowych wśród zamarkowanej zabudowy kamienicowej. Całość ujęta nieco z góry - partia nieba z rozproszonymi obłokami zajmuje 2/3 powierzchni grafiki. Bez sygnatur.

Akwaforta - pejzaż portowy

nieznany

1920 — 1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo, obraz, ikonografia - Ujęcie z przodu. Akwarela na tekturze.

Loża Pod Trzema Cyrklami

Kettlitz Clara

1897

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - widok zakładów chemicznych na Pomorzanach - Ujęcie grafiki na białym tle. Widok z 

Widok zakładów chemicznych na Pomorzanach

nieznany

1907

Muzeum Narodowe w Szczecinie

staloryt, grafika, ikonografia - Ujęcie z przodu. Czarno-biały staloryt na papierze.

Widok z ogrodów loży na Szczecin

Winkles Henry, Peters Bernhard

około 1850

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Akwaforta - Nabrzeże w Szczecinie - ujęcie z przodu; Widok na nabrzeże portu szczecińskiego z mostem Hanzy (Długim) w tle. Na Odrze liczne statki żaglowe i motorowe z okazałą jednostką parową w centrum. Na nabrzeżu marynarze. Nieboskłon zaokrąglony w górnych rogach. Podpisana odręcznie pod ilustracją po lewej: Stettin Bollwerk, po prawej podpis autora: Pallmann. Interesująca kreska świadcząca o dobrym wyczuciu ekspresji.

Stettin Bollwerk | Nabrzeże w Szczecinie

Pallmann, Kurt

1920 — 1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie z przodu. Widok na Wieżę Zamkową w tradycyjnym ujęciu od strony ul. Korsarzy z fragmentem jej zabudowy: po lewej stronie skraj 4-kondygnacyjnej kamienicy, po prawej 3 budynki pierzejowej zabudowy. Wieża Zamkowa przedstawiona w nieco przysadzistych proporcjach, z 3 oknami na górnej kondygnacji i po 2 na trzech niższych poziomach, wejście poprzez przedsionek z boniowanymi narożnikami w centralnej części przyziemia wieży. Po prawej skrzydło mennicze z częściowo widocznym przejazdem bramnym na dziedziniec oraz budynek - fragment skrzydła z 2 oknami na obu górnych kondygnacjach; przejazd zamurowany z okienkiem w centrum; dach dwuspadowy z kominem z dekoracyjną osłoną. Wieża utrzymana w kolorze zielono-szarym, skrzydło w ugrowo-brązowym. Bryła wieży częściowo przesłonięta zielenią drzew rosnących w ogrodzie za metalowym (szarym) ogrodzeniem umieszczonym w linii zabudowy pomiędzy kamienicą po lewej stronie i zamkiem. Na pierwszym planie po prawej fragment 2- kondygnacyjnej kamienicy z bramą przejazdową i okazałym masztem do sztandaru zamontowanym pod oknem I piętra. Dalej dwa kalenicowe budynki z charakterystycznym wysunięciem przed lico podwaliny I i II piętra. Schematycznie zamarkowane płyty ciągów pieszych po obu stronach jezdni. Błękitne niebo z drobnymi obłokami. Sposób malowania impastowymi plamami gęstej farby we fragmentach nieco nieporadny, amatorski.

Obraz - Grosse Ritterstrasse (obecnie ul. Korsarzy) z wieżą zamku

Rehbein S.

1932

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grafika - widok nabrzeża w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Kolorowany widok Szczecina z Łasztowni w stronę kościoła św. Jana, przedstawia pełne statków nabrzeże po obu stronach Odry. Kompozycja zdominowana masztami statków zacumowanych w kilku rzędach wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. Wśród nich jednostki z napędem parowym, łodzie i barki. Na kilku masztach częściowo rozwinięte żagle. Liczne niewielkie łodzie z pojedynczymi masztami, ścieśnione są na przeciwległym brzegu, gdzie na szerokim bulwarze ustawione są parasole sprzedawców. Partery wąskich, wielokondygnacyjnych budynków wzdłuż nabrzeża przesłonięte są markizami, ocieniającymi sklepy i kantory na parterze. Na brzegu po stronie Łasztowni, ukazanym w trójkącie lewego dolnego narożnika, wiaty i zabudowa magazynowa, wozy z beczkami i zajęci ludzie. W tle od prawej nawarstwione dachy zabudowy Starego i Nowego Miasta z dominującym nad nimi kościołem św. Jana. Odrę przecinają dwa mosty: pierwszy niski z przepustem, drugi w głębi o łukowych przęsłach konstrukcji żelaznej (w rzeczywistości na pierwszym planie winien być przedstawiony żelazny Most Kolejowy, a za nim drewniany Most Nowy prowadzący od nabrzeża przed dworcem na Kępę Parnicką).

Widok nabrzeża w Szczecinie

Clerget Hubert

po 1878

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika Widok stoczni - Ujęcie z przodu. Grafika przedstawia popularny motyw panoramy przemysłowej reklamującej możliwości produkcyjne zakładu - widok stoczni

Widok stoczni "Vulcan" w Szczecinie

Stöwer Willi

około 1870

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 39 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd