Zuzanna i starcy
scena biblijna
1949
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Hermann Geibel zapisał się w 1909 roku do Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie, lecz stypendium akademii monachijskiej umożliwiło mu rok później przeprowadzkę do stolicy Bawarii. Tam, w klimacie uwielbienia dla malarstwa Hansa von Marées’ego oraz teorii formy Adolfa von Hildebrandta, kontynuował edukację u następcy tego ostatniego – Erwina Kurza. Wkrótce przeniósł się do plenerowego atelier animalisty Heinricha von Zügla, poświęcając się głównie rzeźbie. Jednocześnie wziął udział w wieczorowym kursie rysunku Gustava Britscha, który posługiwał się rewolucyjną metodą rozwijania wyobraźni ejdetycznej, polegającą na obserwacji ruchomych obrazów oraz ich odtwarzaniu z pamięci bez dodatkowych poprawek. W pracowni skupił się na rysunku aktu i studiach ruchu ćwiczących rytmicznie modelek, w plenerze podobne problemy zgłębiał na przykładzie zwierząt. Wybuch wojny przyniósł półroczne wcielenie do wojska, zakończone rekonwalescencją po ciężkim postrzale w prawe ramię. Od tego momentu Geibel rozpoczął ćwiczenia lewej ręki, rysując, malując, a w końcu modelując w glinie. Wizyta w pracowni Karla Albikera spowodowała odrzucenie hildebrandtowskiej koncepcji rzeźby jako obliczonej na daleki ogląd sylwety na rzecz trójwymiarowej, wielooglądowej kompozycji przestrzennej. Echem wcześniejszych studiów okazały się pełnopostaciowe portrety dzieci ujętych w różnych stadiach ruchu, a także akty kobiece. Do tej grupy należy terakotowa kompozycja Klęcząca, którą zakupiono do zbiorów Muzeum Miejskiego w Szczecinie. W postrzeganiu jego dyrektora, Waltera Riezlera, Geibel był jednym z uczniów twórcy koncepcji nowego klasycyzmu. Riezler, doktoryzowany w zakresie archeologii śródziemnomorskiej i działający jako teoretyk Werkbundu, doceniał antyczny kontekst sztuki współczesnej. Wymagał od niej jednak uwzględniania problemów nowoczesności, jak choćby zagadnienie dynamiki i rytmu. W rzeźbie zajmowało ono wielu niemieckich twórców okresu międzywojennego, którzy poszli śladami Edgara Degasa.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 26 cm, szerokość: 30 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
modelowanie
Tworzywo / materiał
ceramika, terracotta czerwona
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1949
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1925 — 1935
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna